Waar moet je op letten bij het kopen van een tweedehands motor?

Waar moet je op letten bij het kopen van een tweedehands motor? afbeelding

Waar moet je op letten bij het kopen van een tweedehands motor?

Het gevoel van vrijheid, de wind door je haren (figuurlijk dan) en de opwinding die gepaard gaan met het lostrekken van je gashendel. Slechts een paar redenen om motor te gaan rijden. Maar stel, jij bent op zoek naar een goed tweedehandsje, hoe doe je dat? Een motor kopen is nogal wat, zeker als het je eerste keer is. 

Bij het kiezen van een geschikte motoroccasion komt veel kijken. Want het gaat natuurlijk wel om je veiligheid, rijcomfort en uiteraard je portemonnee. Het is dus belangrijk om te weten waar je op moet letten bij het kopen van een gebruikte motor. 

Wij geven je 7 tips waarmee je zeker van kunt zijn dat je geen kat in de zak koopt.

 

1. Wees niet impulsief

Is het motorseizoen van je vrienden al begonnen en begint het bij jou ook enorm te kriebelen? Of blader je al door de zoveelste pagina op websites en kun je nog steeds niet de motor van jouw dromen vinden? 

Het vinden van een goede deal lijkt soms op het zoeken van een speld in een hooiberg. Maar geloof ons: geduld wordt beloond. Als je wat meer tijd en moeite aan het begin van jouw motoravontuur besteedt, bespaar je jezelf later problemen en veel geld bij het gebruik en onderhoud van je tweedehands motor. 

Wij adviseren: Neem gerust je tijd en neem geen overhaaste, impulsieve beslissingen. Als je morgen dat ene pareltje niet vindt, komt ‘ie overmorgen wel. 

 

2. Bepaal welk type motor bij jou past

motortype dat bij je past

Je wilt natuurlijk het kaf van het koren scheiden, en dat doe je door te bepalen welk type motor het beste bij jou past. Er zijn veel soorten motoren, je kunt het zo gek niet bedenken. Online vind je alle soorten motoren van A-tot-Z, van adventure bike tot zijspan. Welk type motor past bij jou? 

Vaak is dit een persoonlijke keuze en afhankelijk van het doel waarmee je motor rijdt. Wil je een motor waarmee je de blits kan maken of zoek je een die geschikt is voor langere trips of vakanties?

Als je op de eerste lentedag van het jaar een B-weggetje opzoekt, zul je veel van deze motoren zien: 

- Race/sport motor

- Toermotor

- Chopper

Deze motoren verschillen enorm van elkaar. Maar wat je wellicht niet weet is dat ieder type motor zijn eigen karakteristieke plus- en minpunten heeft. Wanneer je bijvoorbeeld een sportmotor kiest, moet je je ervan bewust zijn dat deze mogelijk op het circuit is gebruikt en wellicht een keer is gevallen. En bij tweedehands toermotoren moet je bijvoorbeeld rekening houden met een vrij hoge kilometerstand.

Verdiep je in de verschillende motortypen en bepaal welke soort het beste bij jou past. Ga vervolgens op zoek naar de karakteristieke eigenschappen van dat type motor en baseer je keuze hier op.

 

3. Twee weten meer dan één

De motorfiets van je dromen koop je natuurlijk niet iedere dag. Vooral wanneer je een beginnend motorrijder bent, kun je door de grote hoeveelheid dingen waar je op moet letten een overweldigend gevoel krijgen. Het bekende door de bomen het bos niet meer kunnen zien verhaal. 

Het loont daarom om iemand mee te nemen die verstand heeft van motoren of zelfs monteur is. Deze persoon helpt niet alleen bij het temperen van jouw enthousiasme over een motor, maar kan ook de staat van de motor zo goed mogelijk beoordelen. Zo zul je met een goed gevoel je tweedehands motor kopen.

 

4. Motorinspectie

motorinspectie

Voordat je op de motor stapt, is het belangrijk dat je de technische staat controleert. Let tijdens je inspectie op:

- De kilometerstand - Motoren kunnen flink van elkaar verschillen. Sommige motoren hebben enkele honderdduizenden kilometers afgelegd en zijn nog in bijna perfecte staat. Daarentegen hebben crossmotoren een wat meer beperkte levensduur. Staar je daarom niet blind op het aantal kilometers, maar bedenk je ook hoe deze kilometers zijn afgelegd; 

- Vraag om de onderhoudshistorie van de motor. Heeft de eigenaar de motor goed onderhouden? Dan zul je in het papierwerk terug kunnen zien. Je kunt hiermee ook in een inschatting maken hoeveel onderhoud het voertuig nodig heeft;

- De staat van het lakwerk en de plastic onderdelen - Check op roestvorming en andere oppervlakkige lakschade. Dit kan een teken zijn dat de motor een keer onderuit is gegaan. Vraag de verkoper hier dus vooral naar;

- De banden, velgen en wiellagers - Controleer de banden voornamelijk op profiel - als het profiel te versleten is, moet je kort na de aankoop rekening houden met kosten om de banden te vervangen. Een goed setje banden kost je al gauw een paar honderd euro. Check de velgen op deuken en andere schade. In geval van spaakvelgen mogen er geen spaken missen of krom zijn. Tot slot check je de wiellagers door het voorwiel op te tillen en de band rond te draaien. Hoor je geen vreemde geluiden en draait het wiel soepel rond? Check. Hoor je behalve een licht aanlopend geluid van de remschijven ook andere geluiden? Dat duidt op problemen;

- Vering - Check zowel voor- als achtervering. Gaan deze soepel naar beneden en weer omhoog? Top. Weer een vinkje erbij. Blijft er iets hangen of na ‘deinen’? Dan lijken ze versleten. 

- De accu - Controleer de accu door de motorfiets meerdere keren te starten. Accu’s zijn niet duur, maar een lege kan snel tot verborgen kosten leiden;

- De staat van de schijven en remmen - Controleer dit visueel, deze video legt je in 45 seconden uit hoe je dat doet. Test de remmen ook uitvoerig en op een veilige manier uit tijdens een proefrit;

- Algemene motorwerking - Eventuele sporen, ongelijkmatige werking, storende en/of vreemde geluiden kunnen een teken zijn dat er een grote onderhoud op je staat te wachten; 

- Test rustig de werking van alle lichten, de toeter en de achtergrondverlichting van het dashboard. Dit zijn kleine dingetjes die heel snel vergeet.

Er is nog veel meer waar je op moet letten bij het kopen van een tweedehands motor. Daarom hebben we een handige, 22-punten checklist voor je samengesteld.

 

5. Maak een proefrit

maak een proefrit

Een proefrit is een noodzakelijke stap bij de aanschaf van een tweedehands motor. Tijdens een proefrit controleer je namelijk in alle rust de staat van de koppeling, remmen en de motor. En luister je naar eventuele vreemde geluiden. 

Je eigen gevoelens zijn hierbij ook belangrijk - voel je je goed op de motor? Roept het rijden op deze motor positieve emoties bij je op? En het zou goed zijn als iemand die met je meegaat ook op de motor rijdt - dan kunnen jullie je ervaringen vergelijken.

 

6. Controleer alle documenten

Denk je dat je de perfecte motor hebt gevonden en ben je bereid om die te kopen? Rustig aan, tijger! 

Controleer eerst of de serienummers overeenkomen met het kentekenbewijs. Als er iets niet klopt in de documenten, dan krijg je later alleen maar problemen - bij keuringsstations of tijdens een routine-inspectie. Als deze nummers niet overeenkomen, bestaat er zelfs een kans dat deze motorfiets gestolen is.

7. Onderhandelen

Goed, je hebt besloten dat dit de motor voor jou is. Nu komt de laatste stap: onderhandelen over de prijs. Sommige mensen zijn hiervoor in de wieg gelegd terwijl anderen hier het meest tegenop kijken. Hoe jij je ook voelt bij onderhandelen, de tips hieronder gaan je helpen.

Wij Nederlanders willen altijd de beste deal. Dat is nou eenmaal de aard van het beestje. We proberen altijd de laagst mogelijke prijs te betalen voor alles. Maar het kopen van een motor heeft een andere aanpak nodig. 

Je kunt je namelijk afvragen wat er mankeert aan een motor wanneer de verkoper akkoord gaat met een bod ver onder de marktprijs. En wanneer je een kat in de zak koopt, zijn je dromen van een Europese tour in de zomer misschien wel verder weg dan ooit.

Hou bij het onderhandelen dus altijd in je achterhoofd dat je de best mogelijke motor voor jouw budget wil kopen. Je bent niet op zoek naar de goedkoopste motor. 

Doe daarom ook geen onredelijk lage biedingen. Kijk rond op Motor2Go en bepaal wat een gangbare prijs is voor dit model in de huidige staat. Maak ook een proefrit en onderhandel op basis van een aantal punten. 

Zo kunnen sommige onderdelen aan de motor niet origineel zijn of is er zichtbare schade. Misschien heeft de motor veel kilometers gemaakt of is hij erg intensief gebruikt. Ook kleine dingen als slijtage, roestvorming en verkleuring van de lak hebben invloed op de waarde van een motor.

Benoem deze punten, en leg uit aan de verkoper hoeveel jij denkt dat dit de motor minder waard maakt.Misschien heb je online goedkopere advertenties gezien van hetzelfde type motor in een vergelijkbare staat. Vraag de verkoper om aan te geven waarom zijn motor meer waard zou zijn dan andere advertenties.

Blijf altijd vriendelijk en zoek een middenweg die een win-win situatie oplevert. Laat je daarom ook niet onder druk zetten om snel een beslissing te nemen. Als je wat langer nodig hebt voor je beslissing, moet je de ruimte krijgen om erover na te denken. Ook een verkoper zou geïnteresseerd moeten zijn in een win-win.

motor kopen onderhandelen

Een verkoper is verplicht om verborgen gebreken bekend te maken. Vraag hier dus vooral naar. Als deze gebreken er niet zijn, heb je waarschijnlijk een pareltje gevonden. Maar hoe onderhandel je over de prijs van een perfect exemplaar? De waarde ten opzichte van andere advertenties is immers duidelijk.

Een verkoper kan verschillende motivaties hebben om een motor te verkopen. Misschien heeft hij of zij een andere motor op het oog, maar de financiën nog niet helemaal rond. Daar kun je op in spelen. 

Zo zijn sommige verkopers gemotiveerd om sneller te verkopen wanneer je cash kunt betalen. Je kunt aanbieden om de motor direct te kopen voor een x-bedrag in cash of via een tikkie. Als de verkoper ja zegt, heb jij meteen je droommotor en heeft hij of zij meteen het geld binnen.

Bij motoren is er vaak minder ruimte voor onderhandelen dan bij auto’s. Hou hier dan ook rekening mee. Probeer niet de allerlaagste prijs te krijgen, maar bepaal een eerlijke waarde voor de motor in de huidige staat. Dan zul je zien dat een verkoper ook gemotiveerder zal zijn om de motor aan jou te verkopen.

 

Een definitief besluit 

Praat rustig met andere mensen voordat je een definitieve beslissing neemt en overweeg de voor- en nadelen van de motor samen. Natuurlijk zal een oudere motorfiets die al meerdere jaren heeft gelopen niet geheel zonder gebreken zijn. 

Denk niet dat je een tweedehands motorfiets in een absolute nieuw staat moet kopen of deze überhaupt gaat vinden. Waar het om gaat is dat je geen kat in de zak koopt. Het belangrijkste tijdens de proefrit is dat je voelt dat ‘deze motor voor jou is’ en dat je na afloop van de proefrit nog wel even had willen doorrijden. Voor dit gevoel en dit plezier koop je uiteindelijk een motorfiets.

 

Recent nieuws

RAM Mounts: vo...

Nieuwe motor gekocht? Of een nieuwe telefoon? Dan ben je vast op zoek naar een nieuwe tele...
Lezen

Ride On: De to...

Als motorrijder weet je dat een goede routeplanning en navigatie cruciaal zijn voor een ge...
Lezen

De onmisbare e...

Als motorrijder weet je dat de juiste uitrusting meer is dan alleen een helm, handschoenen...
Lezen