Blog

Op Motor2Go bieden we je niet alleen de optie om een motor te kopen of om een motor te verkopen. We willen je ook graag meenemen in de wereld van motorfietsen. Dat is dan ook precies wat we doen in deze blog. Met handige artikelen leer je steeds meer over motoren. Zelfs als ervaren motorrijder.

Share & Win een VVV Bon t.w.v. € 75,-

Je leest het goed, in de maand December kun je bij Motor2Go een cadeaubon t.w.v. €75,- winnen. Het enige wat je hier voor hoeft te doen is je motor via Motor2Go te koop aanbieden en jouw eigen advertentie delen via één van de social media kanalen.   Hoe doe je dit? Bekijk hiervoor de onderstaande demo video.       Oftewel....   Login of registreer op motor2go.nl Plaats jouw advertentie Klik in jouw advertentie op het deel/share icoon Deel jouw advertentie op Facebook, Twitter of Linkedin That's all Folks!! De 2e week Januari wordt de winnaar via onze social media kanalen, onze nieuwsbrief en hier op het platform bekend gemaakt. Veel succes!!

Lezen

Motor2Go – De focus volledig op gebruikte motoren kopen en verkopen

Vanaf het begin hebben wij bij Motor2Go besloten een platform te bieden waarbij de focus volledig ligt op het faciliteren van een gebruikte motor kopen en verkopen. Vrijwel uniek hierbij is dat ons platform, en de motoroccasion App, advertentie ruimte biedt aan zowel de zakelijke als ook de particuliere markt.   Bezoek je websites zoals motoroccasion.nl of viabovag.nl dan vindt je uitsluitend gebruikte motoren die worden aangeboden door motorzaken/dealers. Wil je een gebruikte motor kopen van een particuliere aanbieder dan heb je op deze twee websites dus niets te zoeken.   Nu hoor ik je zeggen... Maar bij Marktplaats vind ik wel gebruikte motoren van particulieren en bedrijven en ja, je hebt helemaal gelijk. Echter is het wel zo dat, wanneer je daar een gebruikte motor wilt kopen, je je een weg moet banen door de betaalde advertenties en de vele advertenties met accessoires en onderdelen. Mede om die reden worden bij Motor2Go geen advertenties van accessoires of onderdelen geaccepteerd. Wat je bij ons vindt zijn..... gebruikte motoren (motoroccasions).   Ben je dus in de markt om een gebruikte motor te kopen of verkopen dan helpen we je graag. Hierover vind je in ons Motor Blog ook veel tips en tricks om jouw aankoop of verkoop te vergemakkelijken. Wil je een gebruikte motor kopen dan is het blogartikel “22-punten checklist voor het kopen van een tweedehands motor” bijvoorbeeld zeker een aanrader.     Wist je trouwens dat wij als enige in Nederland de mogelijkheid bieden om, wanneer je jouw gebruikte motor wilt verkopen, kosteloos biedingen van aangesloten motorzaken te ontvangen? En het mooiste, je hoeft hier alleen maar een vinkje voor aan/uit te zetten. Na het plaatsen van jouw advertentie ontvangen de dealers direct een melding dat ze een bod op jouw motor kunnen uitbrengen. Dit is voor beide partijen volledig vrijblijvend en jij bepaalt zelf of je zaken wilt doen ja of nee.   Oftewel, Motor2Go biedt het beste van beide werelden   Een gebruikte motor kopen van zowel zakelijk als particulier Een gebruikte motor verkopen aan zowel zakelijk als particulier   Motor2Go – Jouw Motor, Jouw Deal!!    

Lezen

Waarom je motor verkopen via Motor2Go?

Je wilt jouw motor verkopen en bent op zoek naar de beste manier om deze onder de aandacht van het juiste koperspubliek te brengen zonder gelijk geconfronteerd te worden met idiote advertentiekosten? Zoek niet verder!!   Motor2Go is de plek waar een motor verkopen resultaat oplevert. Waarom?   Het plaatsen van een advertentie is volledig gratis! Als je als particulier jouw motor bij ons voor verkoop plaatst dan doe je dit zonder enigerlei kosten. Jouw motor krijgt evenveel aandacht als die van onze zakelijke klanten en wordt waar mogelijk zelfs gepromoot via onze nieuwsbrief en social media kanalen. Hiermee komt jouw motor onder de aandacht van tienduizenden maandelijkse gerichte bezoekers.   Je ontvangt kosteloos biedingen van bij Motor2Go aangesloten motorzaken Tijdens het plaatsen van jouw advertentie kun je, simpelweg door een vinkje aan/uit te zetten, zelf bepalen of jouw motor verkopen aan een motorzaak iets is waar je open voor staat. Direct na het plaatsen ontvangen de motorzaken een push- en mailbericht met een link naar jouw advertentie. Zij kunnen dan direct een bod uitbrengen waarvan jij live op de hoogte wordt gebracht. Deze biedingen zijn geheel vrijblijvend, jij bepaalt of je verder met hen wilt onderhandelen.   Ooh en voor de duidelijkheid... Ook dit is geheel gratis.   Het plaatsen van een advertentie is zo eenvoudig mogelijk gemaakt Je kunt bij Motor2Go daadwerkelijk binnen 3 minuten jouw advertentie plaatsen. Plaats de foto's door te uploaden of gelijk bij het maken van een foto, typ jouw kenteken in en alle informatie van jouw motor wordt automatisch ingelezen en... Verneem het gemak van ons één pagina plaatsing systeem.   Kortom, we hebben op alle manieren getracht het verkopen van jouw motor gemakkelijk te maken.     Het Motor2Go platform is voorzien van een live chat functie Wanneer je jouw motor bij Motor2Go te koop aanbiedt en er is een potentiële koper dan kan deze live met jou communiceren via onze chat(berichten) functie. Heb je onze Motor2Go app geïnstalleerd, gratis te downloaden via Google Play en de Apple App store, dan krijg je tevens gelijk een push bericht wanneer iemand de chatfunctie gebruikt. Geen mail openen of niets, gewoon gelijk vanuit het push bericht naar het gesprek!   Je lift kosteloos mee met onze marketing campagne Ook in 2023 zullen wij weer vol inzetten op een uitgekiende marketing campagne waarbij wij het motor verkopen en kopen uiteraard ten volste promoten. Dit doen wij o.a. door gebruik te maken van betaald adverteren via Google ads, Facebook en Instagram en daarnaast zal ons promotie team op meerdere motorbeurzen aanwezig zijn.   Gratis verlengen van de advertentie na 30 dagen Wij willen ons platform graag up to date houden wat betekent dat advertenties na 30 dagen automatisch worden verwijderd. Nu kan het natuurlijk zo zijn dat jouw motor nog niet is verkocht. Daarom ontvang je 3 dagen voor het einde van de advertentie periode een mail met de vraag of je jouw advertentie om je motor te verkopen voor 30 dagen wilt verlengen. En ja, ook dit is wederom zonder kosten.   Zoals je ziet, vele redenen om ook jouw motor via Motor2Go te verkopen dus wacht niet langer, registreer je bij Motor2Go en maak gebruik van alles wat wij je te bieden hebben.  

Lezen

Hoe gevaarlijk is motorrijden en hoe maak je dit veiliger?

De vraag “Hoe gevaarlijk is motorrijden” is één die we regelmatig voorbij zien komen. Nu kan deze vraag gedeeltelijk beantwoord worden door de statistieken van het SWOV erbij te halen maar ik persoonlijk denk dat er meer bij komt kijken dan alleen maar cijfers. Wat mij dit jaar in ieder geval is opgevallen is dat er veel te veel berichten op social media voorbij kwamen waarbij een motorrijd(st)er het leven liet door een noodlottig ongeval. Ik weet niet hoe het jullie verging maar telkens als ik zo'n bericht voorbij zag komen was het verdriet groot en het gevoel van frustratie zo mogelijk nog groter. Waarom heeft deze prachtige hobby (passie) die we samen delen soms zulke nare gevolgen? Ik herinner me nog dat mijn vader, in de tijd dat mijn ouders hun motorzaak nog hadden en er geen verschillende rijbewijzen waren, soms echt weigerde om een motor met veel vermogen aan een beginnende motorrijder te verkopen. Lang heb ik me afgevraagd waarom hij die potentiële omzet toch zomaar aan zijn neus voorbij liet gaan. Nu kan ik alleen maar trots zijn op het feit dat hij deze mensen wilde beschermen ten koste van zijn eigen inkomen. Hij wist duidelijk exact het antwoord op de vraag hoe gevaarlijk is motorrijden. Hoe maak je motorrijden minder gevaarlijk? Er zijn een aantal manieren om ervoor te zorgen dat je motorrijden minder gevaarlijk maakt en toch ten volste kunt genieten van de vele pluspunten die motorrijden te bieden heeft.  Draag altijd, en ja echt altijd, goede beschermende kleding Overschat jezelf niet Leer (weet) hoe je de weg leest Houdt rekening met mede weggebruikers Zorg dat je motor in goede conditie is Zorg dat je zichtbaar bent Draag altijd, en ja echt altijd, goede beschermende kleding Het is mij een raadsel wat iemand bezielt om met t-shirt, korte broek en slippers op een motor te stappen. De goden verzoeken denk ik dan. Ja het kan warm zijn wanneer je de juiste kleding draagt maar een slippertje is snel gemaakt en voorkomen is beter dan genezen.  Een vriend van mij stapte tijdens een vakantie bijvoorbeeld in korte broek bij iemand achterop de motor. De bestuurder trok wat hard op waardoor die vriend achterover van de motor viel. Het toeval wilde dat dit ook nog eens op een grindweg was waardoor die vriend van mij de resterende 2 week bij de caravan kon blijven met een volledig geschaafd been. En dan had hij nog geluk dat het bij lage snelheid gebeurde. Overschat jezelf niet  Het vreemde met motorrijden is, zolang alles gaat zoals je verwacht dan gedraagt de motor zich daar ook naar. Kom je echter in een onverwachte situatie, de bocht is bijvoorbeeld net wat scherper dan je dacht, dan zal jouw motor zich niet meer aan jouw regels houden. Je moet ineens in de bocht nog aan de rem trekken, de motor richt zich daardoor meer op dan je dacht, en je komt ineens veel ruimer uit. Dan komt die berm wel ineens heel snel op je af! Of nog erger, je trekt zo hard aan de rem dat je voorwiel onder je uit schuift met alle gevolgen van dien.  Kortom, rijdt je voor het eerst in een onbekende omgeving, doe het rustig aan en zorg voor voldoende marge in je rijgedrag. Hier geldt dus eigenlijk, hoe gevaarlijk is motorrijden wordt voor een groot deel door jou zelf bepaalt. Leer (weet) hoe je de weg leest Men zegt vaak, motorrijders zijn betere autorijders. Ook ik ben van mening dat hier een kern van waarheid in zit. Als motorrijder ontkom je er namelijk haast niet aan om alerter te zijn dan wanneer je in een auto rijdt. Daarnaast kun je jezelf het beste aanleren om ver vooruit te kijken en te zien wat er op je af komt.  Denk bijvoorbeeld eens aan een schitterende binnenweg met veel bochten, als je ver vooruit kijkt dan kun je aan de bomen langs de weg vaak al zien hoe de volgende bocht loopt. Dit inzicht helpt je om je voor te bereiden op de bocht die komen gaat en geeft je dus meer tijd om hierop te anticiperen.  Ook het constant in de gaten houden van het wegdek zal je helpen om motorrijden minder gevaarlijk te maken. Is het vochtig? Zie je grint op de weg? Zitten er scheuren in het wegdek of is het wegdek vaak hersteld? Allemaal tekenen waar je rekening mee kunt houden om het veilig te houden en je rijstijl op aan te passen. Houdt rekening met mede weggebruikers Je valt als motorrijder sowieso al minder op maar daarnaast onderschatten mede weggebruikers ook vaak met welke snelheid je op hen af komt. Dit wil niet zeggen dat je de maximum snelheden aan het overschrijden bent maar men ziet je nu eenmaal minder goed. Je kunt (moet) hier zelf op anticiperen door de mede weggebruikers goed in de gaten te houden. Wat gaat die tegemoet komende auto doen? Is er een afslag tussen hem en mij waar hij toevallig zou willen afslaan? Hier moet je simpelweg rekening mee houden.  Je komt op een zijweg af (je kijkt gelukkig ver vooruit) en ziet een voertuig staan die de weg wil opdraaien. En ja hoor, men dacht er nog wel even voor langs te kunnen. Gelukkig heb je hier al rekening mee gehouden en kun je adequaat reageren. Op die manier heb je gelukkig erger voorkomen.  Zorg dat je motor in goede conditie is Mocht je in een hachelijke situatie terecht komen waardoor je ineens vol op de rem moet dan is het fijn om te weten dat jouw motor hier toe in staat is. Denk hierbij bijvoorbeeld eens aan de staat van de remmen, de vering en de banden. Op het moment dat je een noodstop moet maken dan zijn deze allen van invloed op de afloop. Heb je te weinig profiel op je banden of de verkeerde bandendruk? De afstand van je remweg wordt langer of je wielen blokkeren waardoor je weinig tot geen controle meer hebt.  Zorg dat je zichtbaar bent Zoals eerder al genoemd val je als motorrijder in het verkeer helaas minder op. Zorg daarom dat je altijd goed zichtbaar bent. Dit doe je bijvoorbeeld al door altijd je licht aan te doen, is bij veel motoren tegenwoordig gelukkig standaard, maar je kunt hier nog op meer manieren voor zorgen. Draag bijvoorbeeld kleding wat opvalt. Denk aan kleding met reflecterende strepen of wat opvallendere kleuren. Ook door je goed te positioneren op de weg draag je bij aan je eigen zichtbaarheid. Blijf je bijvoorbeeld teveel aan de rechterzijde van de rijstrook rijden dan zien de mede weggebruikers je een stuk minder dan wanneer je je iets links van de middenas van de rijstrook begeeft.  Zorg jij er voor dat jij tijdens het motorrijden rekening houdt met bovenstaande punten dan kun jij er zeker van zijn dat motorrijden voor jou minder gevaarlijk is en je volop kunt genieten van deze schitterende passie.

Lezen

Wat kost een goede tweedehands motor nu eigenlijk?

Zoals inmiddels duidelijk moge zijn, hier bij Motor2Go zijn wij volledig gericht op tweedehands motoren. Of het nu om tweedehands motoren van particulieren of bedrijven gaat, wij zouden jullie het liefst elke tweedehands motor op de markt willen tonen. Maar, wat kost een goede tweedehands motor nu eigenlijk? Er zijn een aantal factoren die van grote invloed zijn op het antwoord op deze vraag. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het volgende; Waar wil je de motor voor gaan gebruiken? Wat voor smaak heb je qua motoren? Hoe belangrijk is de leeftijd van de motorfiets voor jou? Wordt het je eerste motor of ben je een ervaren motorrijd(st)er? Waar wil je de motor voor gaan gebruiken? Ben je van plan om de motor dagelijks te gaan gebruiken voor woon-/werk verkeer dan stel je waarschijnlijk andere eisen dan wanneer je er af en toe op een mooie zomerdag op uit wilt. Denk bijvoorbeeld alleen al aan bergruimte op je motorfiets. Alvorens je jouw tweedehands motor gaat kopen wil je op zijn minst het antwoord op deze vraag duidelijk hebben. Wat voor smaak heb je qua motoren? Ben jij diegene die het ultra sportieve weet te waarderen dan kom je logischer wijze weer in een heel andere prijsklasse dan wanneer je het naked segment prefereert. Vind je de tourbuffels het meest interessant dan weet je dat je gaat betalen voor alle extra's op dergelijke motoren. Hoe belangrijk is de leeftijd van de motorfiets voor jou? Wil je meedoen met de laatste trends en is het voor jou belangrijk om gezien te worden dan ga je uiteraard hele andere prijzen betalen dan wanneer de leeftijd van de motor van ondergeschikt belang is. Het mooie in de motorwereld is immers dat vele motorrijders in verhouding weinig kilometers met hun motor maken. 3500Km per jaar is niets om raar van te staan kijken, Zijn de laatste trends voor jou minder van belang dan zal de aanschaf van een tweedehands motor een stuk voordeliger uitvallen.  Wordt het je eerste motor of ben je een ervaren motorrijd(st)er? Ben je een ervaren motorrijd(st)er dan weet je waarschijnlijk exact waar jouw voorkeur naar uit gaat. Ook zul je, wanneer je jouw volgende motor aanschaft,er graag op vooruit willen gaan qua bouwjaar, kilometerstand en rijcapaciteiten. Begin je net met motorrijden dan is het op zijn minst raadzaam om met een relatief lichte motor (qua vermogen) te beginnen. Ook is de kans best groot dat je jouw motor een keer om laat vallen of bij het stapvoets rijden een keer een miskleun hebt. Dit wil je waarschijnlijk liever met een naked bike dan met een sportmotor waarbij alle kuipdelen kwetsbaar zijn. Als we voor het gemak er even vanuit gaan dat je een beginnende motorrijder bent, en je je daadwerkelijk beseft dat vermogen en uitstraling van ondergeschikt belang zijn, dan vind je een goede tweedehands motor al vanaf een € 1500,-  Je zult even moeten zoeken en kilometerstand en onderhoudshistorie is hierbij van belang maar ze zijn echt te vinden. Wel is het aan te raden om een dergelijke motor goed te inspecteren. Heb je hier zelf geen ervaring mee laat je dan vergezellen door iemand die er meer verstand van heeft en maak gebruik van de uitleg in een eerder door ons geschreven artikel “22-punten checklist voor het kopen van een tweedehands motor”  

Lezen

7 redenen om te kiezen voor een naked bike!

Voor de oudgedienden onder ons was een naked bike eigenlijk het standaard beginpunt qua motorrijden. In de jaren 70 en 80 hadden veruit de meeste merken vooral naked bikes in hun modellenlijst zitten. Je kunt het je misschien niet voorstellen maar zelfs de Honda Goldwing werd in 1975 als naked bike geïntroduceerd.  In die tijd werd er echter veel geëxperimenteerd met het naar eigen smaak aanpassen van je motorfiets. Het was bijvoorbeeld een gouden tijd voor makers van tank/zit combinaties (uit één stuk op basis van polyester gefabriceerde units) windschermen, sportieve kuipen en clip-ons. Je kon het zo gek niet bedenken of het was wel verkrijgbaar. Dit is ook wel te begrijpen daar er in die tijd nog geen extreme sport modellen beschikbaar waren. Tenminste niet zoals in de huidige tijd. Tegenwoordig is het echter wel iets anders. Je kunt bij de standaard modellen lijn kiezen uit elk type motorfiets wat je voorkeur heeft. Wat zijn dan redenen om toch te kiezen voor een naked bike? 1. Volgens velen het mooiste type motor Alhoewel dit natuurlijk altijd aan jouw persoonlijke smaak onderhevig is blijkt wel dat veel motorfanaten het weten te waarderen dat veel van de gebruikte techniek bij een naked bike gewoon zichtbaar is. Je ziet het motorblok, het complete uitlaatsysteem en het (normalerwijze) mooi afgewerkte frame van de motor. Dit doet bij vele motorfans het hart toch echt sneller kloppen. 2. Comfortabele zithouding Wil je kunnen genieten van sportief rijgedrag maar niet de nadelen van een sportmotor? De naked bike bedient je op je wenken. Door het hogere stuur (in vergelijking met sportmotoren) en de rechtere zithouding kun je uren genieten van jouw rit. De belasting op polsen, schouders en nek ligt veel lager terwijl je toch op een sportieve manier van die prachtige binnenwegen kunt genieten. 3. Waardevast Met de aanschaf van een motor heb je t.o.v. een auto op dit vlak sowieso al een groot voordeel maar met een naked bike wordt dit voordeel alleen maar groter. De naked bike zal voor zowel de beginnende als ook de gevorderde motorrijder altijd een geliefd model blijven. Wil jij jouw naked bike op een gegeven moment verkopen of inruilen dan zul je zien dat ook jouw motor zeer geliefd zal zijn. De meest uitgevoerde zoekopdracht op Motor2Go is niet voor niets de categorie naked bikes. 4. Fijn rijgedrag Door het ontbreken van alle extra's is een naked bike meestal licht en wendbaarder vergeleken met andere types motoren. Dit komt het rijgedrag uiteraard ten goede. Toegegeven, rijdt je veel lange afstanden op bijvoorbeeld snelwegen dan ben je vatbaarder voor de wind maar voor de “sportievere” toerritten op de binnenwegen is een naked bike the way to go. 5. Hoge funfactor Rijden met een naked bike bezorgt je zeker een grijns van oor tot oor. Je waant je al snel een MotoGP coureur terwijl je de maximum snelheden nog niet eens overschrijdt. Je voelt de wind vol op je lichaam, je trekt lekker snel op, en je motor laat zich extreem makkelijk een bocht in sturen. Wie wil dat nu niet? 6. Gunstige prijs/kwaliteit verhouding In deze dure tijd is het natuurlijk alleen maar mooi als jij voor het onderhoud aan je motor minder kwijt bent. Denk bijvoorbeeld aan de monteur die niet al die kuipdelen e.d. hoeft te demonteren. En... Minder onderdelen aan jouw motor betekent simpel gezegd minder wat kapot kan gaan. Plus dat de naked bike in aanschaf natuurlijk al goedkoper is als zijn sportievere broertje. 7. Een naked bike is praktisch Woon je in een drukke stad of omgeving? Heb je een schuur waar jouw motor door een normale deur naar binnen moet? Het manoeuvreren met een naked bike is vele malen makkelijker dan bijvoorbeeld met een sportmotor of tourbuffel. Dit zowel in het verkeer als ook wanneer je ergens wilt parkeren. Heb je een sportmotor en schamp je jouw kuip aan het deurkozijn dan wil je wel door de grond heen zakken. Dit zal je met jouw naked bike niet gebeuren.  Denk jij na het lezen van bovenstaand artikel dat een naked bike voor jou het juiste type motorfiets is? Kijk dan eens bij het aanbod naked bikes op ons platform om jouw volgende motor te vinden.

Lezen

MotoGP 2022 - De spanning stijgt, wie wordt de nieuwe wereld kampioen?

Als je terug denkt aan de tussenstand na de Sachsenring GP in Juni waar Pecco Bagnaia zijn achterstand op Fabio Quartararo 91 punten bedroeg dan had je toch nooit kunnen denken dat op dit moment, vlak voor de GP van Phillip Island, de achterstand slechts 2 punten bedraagt! Misschien nog wel verrassender, had jij kunnen voorspellen dat Aleix Espargaro met de Aprilia in deze fase van het seizoen slechts 20 punten achter zou staan dan had je goede zaken kunnen doen bij de wedkantoren. En dan hebben we het nog niet eens gehad over Enea Bastianini en Jack Miller!! Alhoewel hun achterstand resectievelijk 39 en 40 punten bedraagt maken ze beide, met nog 75 punten beschikbaar in de laatste 3 races, zeker nog kans op de titel. Helemaal aangezien Jack Miller in de afgelopen 3 races 48 punten goed wist te maken op de WK-leider.  Als je naar het gehele seizoen kijkt dan valt gelijk iets op, iets wat het haast onmogelijk maakt om echt een voorspelling te doen. Niet één van de rijders is het gehele seizoen constant geweest.  Fabio Quartararo Fabio begon zijn seizoen met een 9e plek, wist zich in de regen in Indonesië met een 2e plek goed staande te houden, maar ook in race 3 en 4 van het seizoen scoorde hij met een 8e en 7e plek beneden de maat. Hij liet zich dan ook duidelijk uit over het gebrek aan vermogen (lees topsnelheid) en was zeker niet tevreden over de gang van zaken bij Yamaha. Verbazend genoeg wist hij zich vanaf dat moment echter te herpakken waardoor hij in de 6 volgende wedstrijden slechts 1 keer buiten het podium belandde. Fabio op een heerlijke roze wolk en de rest zich afvragend wat er tegen hem te doen was.  Ware het niet dat de TT van Assen dat teweeg brengt wat het altijd doet, zorgen voor verrassingen! Fabio wou sneller dan snel achter Pecco aan wat er voor zorgde dat hij uiteindelijk 2 keer ten val kwam en geen punten scoorde. In de 6 hierop volgende races heeft Fabio nog slechts 1 keer op het podium gestaan en heeft hij na het slechte resultaat in Thailand zelfs besloten om de media (ook social) eerst te mijden. Wat denk jij? Is Fabio diegene die zijn zenuwen het beste in bedwang houdt? Wordt hij de MotoGP wereldkampioen van 2022?  Pecco Bagnaia Pecco leek in het begin van het seizoen nogal van slag toen bleek dat de Ducati van 2022 toch niet zo'n geweldige basis was als wat men tijdens de tests dacht. Gedurende de eerste races werd Pecco eigenlijk door zijn oude fiets om de oren gereden wat hem zeker niet ten goede kwam. Het duurde dan ook tot Jerez alvorens Pecco de Ducati naar zijn hand wist te zetten. De eerste overwinning was een feit. Helaas was dit echter van korte duur. De vier hierop volgende races leek het haast alsof Pecco met een do or die instelling op de motor zat. In zijn rijden was het niet terug te zien maar laten we eerlijk zijn, als je in 4 races 3 keer niet aan de finish komt dan kon je jezelf wel eens teveel onder druk zetten. En toen was daar de Dutch TT in Assen... Ook voor Pecco was Assen het circuit waar de ommekeer kwam. Vier opeenvolgende overwinningen waren vanaf dat moment zijn deel en hij wist zich volledig terug te vechten in het kampioenschap. Met een hierop volgende tweede plek in Aragon leek er geen vuiltje aan de lucht.  Maar oh jee, ook hier kwam de druk weer om de hoek kijken toen in Japan Pecco met een onmogelijke actie probeerde Fabio in te halen. Een vergelijkbare aktie zoals die van Fabio in Assen behalve dat Fabio in dit geval niet werd meegesleurd terwijl in Assen Aleix wel de dupe werd van Fabio zijn enthousiasme. Pecco wenst geen hulp van de rest van de Ducati armada wat hem siert maar... Tegelijkertijd is ook hij zeker niet foutloos geweest dit seizoen en zullen ook bij hem de zenuwen meer en meer een factor worden. Op dit moment zet ik mijn geld echter wel op Pecco om wereldkampioen 2022 te worden. Aleix Espargaro En toen was daar ineens Aleix! Eén ding is zeker, had je aan het begin van het seizoen gewed dat Aleix samen met Aprilia in de top 3 zou staan dan had je nu goed kunnen verdienen. Alhoewel de wintertests reeds een signaal waren leek dit toch echt niet haalbaar. Volgens Aleix is constant scoren hierbij een belangrijke factor en daar heeft hij natuurlijk gelijk in. Echter... Aleix heeft denk ik een probleem en wel dat hij sinds de TT in Assen, ja weer die TT, niet goed genoeg meer scoort. Met een 9e, 6e, 6e, 16e 3e en 11e plek in de laatste zes races doe je gewoon niet mee. Aleix heeft heel veel geluk dat Fabio en Pecco ook steken hebben laten vallen. Reed hij in de eerste 11 races nog 9 keer in de top 5, dat lukt hem momenteel niet meer. Helaas zou je kunnen gaan denken dat dit komt doordat Maverick Vinales beter begint te scoren. Ja ze zijn goede vrienden, en ja Aprilia is een top team, maar ik vermoed dat Aprilia beide rijders hun input gelijkwaardig verwerkt en het lijkt er enigzins op dat deze wijzigingen Aleix minder goed passen dan Maverick. Vergeet niet dat men voordien volledig op Aleix zijn bevindingen af ging. Ik denk dat Aleix de dupe wordt van een motor die geschikt begint te worden voor meerdere rijders.  Op dit moment denk ik dan ook niet dat Aleix een kanshebber is voor de titel, wat denken jullie? Enea Bastianini En toen was daar bij de eerste GP van het seizoen ineens ene Enea Bastianini. Alhoewel hij in 2021 reeds mooie dingen liet zien was dit toch wel een verrassing te noemen. Inmiddels heeft Enea echter reeds 4 overwinningen op zijn naam staan en staat hij slechts 39 punten achter in het kampioenschap. Toch denk ik dat het voor Enea nog te vroeg is en wel om twee redenen.  Kijkend naar het seizoen tot nu toe dan zie je dat Enea nog niet constant genoeg is. Het is zeker niet zo erg als bijvoorbeeld Johan Zarco of Jorge Martin maar met 2 resultaten buiten de top 10 en 4 nul scores maak je het jezelf zeker niet makkelijker. Was het Enea de laatste twee races gelukt top 5 posities binnen te slepen dan was hij zeker een gevaarlijke kanshebber geweest. Daarnaast is het echter ook maar de vraag wat Ducati wil. De momenten dat Enea Pecco het vuur aan de schenen legde werd hem de laatste wedstrijden dan ook niet in dank afgenomen. En aangezien hij volgend jaar de overstap maakt naar het fabrieksteam vermoed ik toch dat men hem de komende wedstrijden enigzins zal temperen om op die manier Pecco een betere kans te geven. Verknalt Pecco het echter op Philip Island dan kan het tij zomaar nog keren. Jack Miller Je zou het niet verwachten maar Jack is de afgelopen races dichter en dichter bij gekropen. Als je vanaf de GP van Duitsland kijkt is hij na Pecco zelfs de meest scorende rijder. Dit heeft hij bereikt met drie 3e, een 2e en 1e plaats in de laatste 8 races. Niet slecht voor iemand die reeds vrij vroeg in het seizoen doorhad dat hij zijn heil volgend seizoen ergens anders moet zoeken. Daarnaast heeft Jack ook slechts 3 keer geen punten behaald. Het zou toch wel heel apart zijn als iemand die het Ducati fabrieks team verlaat de titel weet binnen te slepen. Het lijkt er op alsof Jack één van zijn minder sterke kanten, het minder goed presteren wanneer de banden de eerste drop hebben gehad, beter onder controle heeft gekregen. Wie weet heeft hij dit toch van Enea weten over te nemen. Mocht dit zo zijn dan zal Jack ook in de laatste 3 races een geduchte tegenstander zijn en mogen we hem zeker nog niet uitsluiten. Daarbij komt Philp Island natuurlijk ook nog om de hoek kijken. Casey Stoner wist hier zes keer te winnen maar was in 2012 de laatste Australische winnaar. Jack Miller zou zijn naam natuurlijk graag aan de rij van winnaars toevoegen en wie weet heeft hij toch een bepaald voordeel wegens zijn thuis Grand Prix. Jack is momenteel dan ook mijn persoonlijke nummer 2 als kanshebber voor de titel in 2022.  

Lezen