Blog

Op Motor2Go bieden we je niet alleen de optie om een motor te kopen of om een motor te verkopen. We willen je ook graag meenemen in de wereld van motorfietsen. Dat is dan ook precies wat we doen in deze blog. Met handige artikelen leer je steeds meer over motoren. Zelfs als ervaren motorrijder.

De beste tweedehands tour motoren voor comfortabele lange afstandsritten

De beste tweedehands tour motoren voor comfortabele lange afstandsritten Touren op een motor is één van de gaafste dingen die je kunt doen. Iedere dag honderden kilometers afleggen om op een specifieke bestemming te komen. Of gewoon helemaal zonder plan je hoofd leeg rijden. Een lange afstandsrit is hoe dan ook een prachtige ervaring. Vandaag de dag kun je als liefhebber van de tourmotor je hart ophalen. Er zijn meer tour motoren dan ooit op de markt, gericht op verschillende motorrijders die allemaal maar 1 ding willen doen: kilometers vreten. Tour motoren zijn een bijzonder motortype, bijna een vreemde eend in de bijt. Ze moeten niet alleen betrouwbaar en krachtig zijn, maar ook staat zijn om hoge snelheden kunnen bereiken. En dat terwijl ze vaak zijn volgeladen met zware bagage. Daarnaast moeten ze ook nog eens comfortabel zijn. En als het even kan, ook uitgerust zijn met een breed scala aan accessoires. Zodat je als rijder kilometer na kilometer ontspannen door kunt rijden. Hoewel je in essentie op iedere motor lange afstandsritten kunt maken, zul je er veel meer van genieten wanneer je dit op de juiste machine doet. Je wilt comfortabel kunnen rijden en dat betekent dat je een motor nodig hebt die erop gebouwd is om de kilometers vol zelfvertrouwen op te vreten. Je hoeft daarom niet op je hardcore sportmotor te springen en te verwachten dat je honderden kilometers comfortabel aflegt. Je hebt een tour machine nodig. In deze lijst zetten we daarom de beste (tweedehands) tour motoren voor je op een rij. BMW K 1600 GT Met de BMW K1600 GT krijg je heel veel motor. Op deze machine is het verdomd lastig om niet als een gek het gas los te trekken en de bochten aan te vallen. De zescilinder van de  K1600 is echt waanzinnig om mee te rijden, daardoor heeft de motor een overschot aan kracht. Maar dat merk je bijna niet doordat hij echt boterzacht rijdt. Dankzij het windscherm wordt de wind in je gezicht beperkt en de geweldige vering zorgt ervoor dat iedere hobbel op de weg wordt omgezet in een lichte deining. Op deze motor ervaar je bijna het gevoel van ronddobberen op een opblaasbootje in het zwembad. Lekker en relaxed ronddobberen terwijl je geniet van de rust om je heen.  Bekijk ons aanbod BMW 1600 GT motoren. Harley Davidson Electra Glide Amerikaans touren op z’n best. Er zijn maar weinig dingen die je meer Amerikaans laten voelen dan het rijden over een eenzame snelweg met een Harley-Davidson V-Twin die onder je ronkt. Zoals het bedrijf uit Milwaukee zelf al zegt: op een Harley vind je vrijheid in stijl. De Electra Glide is een uitdaging om te gaan rijden, want het is een zeer krachtige machine. Het frame en de vering voelen super stabiel aan, wat je van Harley gewend bent. Het motorblok verrast in positieve zin. Op deze Electra Glide ervaar je veel koppel, misschien zelfs wel meer dan verwacht. En er zit bovendien veel vermogen in het middengebied. Tot slot beperkt de balansas in het midden de trillingen, wat het rijden op deze motor flink ten goede komt. In bochten rijdt de motor erg fijn en zal het koppel je af en toe zelfs verrassen. De Electra Glide bulkt van het plezier en karakter en daagt je daarom flink uit om lekker stevig door te rijden.   Yamaha Tracer 900 GT De Tracer 900 ziet er door het kuipwerk misschien wat slank en lichtgewicht uit, toch is het een volwaardige tourmotor. De GT erachter zegt het al: het is een grand tour. Dit maakt van de Tracer 900 een ideale partner voor een flinke tour of een fijne motorvakantie. Niet alleen lekker lichtvoetig, hij stuurt ook nog eens behoorlijk scherp. Dankzij het 8900 cc sterke 3- cilinder motorblok is de Tracer bovendien razendsnel. Het blok heeft daarnaast een heerlijk geluid waar menig motorrijder jaloers van op zal kijken. Bovendien is de Tracer behoorlijk zuinig, mooi meegenomen! Hiermee haal je een sportieve, en zeer comfortabele motor in huis. En geen zorgen, er is ook voldoende ruimte voor bagage!   Bekijk ons aanbod Yamaha Tracer 900 GT motoren.   KTM 1290 Super Duke GT Even je wilde haren laten uitwapperen, dat doe je met veel plezier op de 1290 Super Duke. Bij KTM denk je vaak al snel aan een brute, krachtige naked bike waarmee je met de krachtige V-Twin over het asfalt raast. Met de 1290 Super Duke GT verbreedt KTM z’n mogelijkheden richting het (sportieve) tour segment. En geloof ons, je wilde haren even laten uitwapperen doe je met erg veel plezier op de 1290 Super Duke. Met deze complete en sportieve tourmotor kun je zowel ongegeneerd het gas lostrekken als lekker ontspannend touren om je hoofd leeg te maken. Met het heerlijke gegeven dat er maar liefst 173 pk vermogen op zit, krijg je ongetwijfeld nu al slappe knieën.  Het enige nadeel is het gemis van een set koffers. Die zul je er helaas nog zelf nog bij moeten aanschaffen… Kawasaki Versys 1000 De Kawasaki Versys 1000 is een prima tourmotor. Met een uitgebreide uitrusting, goede rijeigenschappen en een wat eigenzinnig uiterlijk. Je kunt deze motor gerust gekscherend een grote, vriendelijke reus noemen. Want het is een stoere, grote motor met een vriendelijk karakter. Een motor die jou als rijder vooral laat genieten. En laat dat nou net zijn waar het bij motorrijden om draait. De Versys 1000 waarop je altijd de controle houdt en die je nooit aangenaam zal verrassen. Verwacht geen verbluffende prestaties. Maar met de Versys 1000  haal je gewoon een no-nonsense motor in huis die de vele kilometers met plezier zal buffelen. En toch heeft de motor een klein, avontuurlijk randje.    Honda Goldwing GL 1800 Zonder blikken of blozen kun je de Honda GL 1800 Goldwing gerust een legende onder de tour motoren noemen. Het is een echte tour gigant. De Goldwing is namelijk al meer dan 30 jaar één van de bekendste tour motoren ter wereld. Dat is natuurlijk niet geheel zonder reden. Want met een motorinhoud van maar liefst 1833 cc heeft de Goldwing GL 1800 één van de grootste motorblokken die je op een motor zult vinden.     Het is dan ook een flinke motor die 365 kg weegt en een joekel van een achterband heeft. Gelukkig heeft ie een elektrische achteruitversnelling, pfoe. Door zijn gewicht ligt de Goldwing dan ook als een blok op de weg. Van wat oneffenheden in de weg is deze krachtpatser niet snel onder de indruk. Verder is deze motor voorzien van alle gemakken die je bij een tourmotor verwacht: een mooi TFT scherm, fijn audiosysteem en natuurlijk cruise control. De Goldwing is erg comfortabel. Het is dan ook genieten om lange afstanden te rijden over mooie, glooiende wegen. Het grote en ontzettend comfortabele zadel in combinatie met het brede stuur zorgen ervoor dat je urenlang door kunt rijden. En hoe fijn is het dat je het windscherm elektrisch in hoogte kunt verstellen?  Ducati Multistrada 1260 Passie, emotie en dynamiek. Termen die nauw verwant zijn met een Ducati. Tel daarbovenop de rauwe prestaties van de Italiaanse motoren en je zult wat raar opkijken dat Ducati zich ook in het tour segment bevindt. De Multistrada is het antwoord van Ducati voor alle liefhebbers van het merk die comfortabel willen reizen. Met dit model weet Ducati het gat tussen een tourmotor en adrenaline perfect te dichten. Geloof ons. Dit is echt een dijk van een motor. Zodra je voor het eerst met de Multistrada 1260 door een bocht vliegt, zul je versteld staan dat een motorfiets van zo’n formaat zó dichtbij z’n sportieve tegenhangers komt. Deze allroad met een focus op toeristisch gebruik weet dankzij de hoogwaardige techniek die we van Ducati gewend zijn, topprestaties op een tourmotor toegankelijk te maken.   Triumph Tiger 1200 Het Britse Triumph heeft met de Tiger 1200 een heuse allroader in het assortiment. De Tiger heeft een zeer comfortabel zadel met een fijne zithouding. Het grote arsenaal aan moderne elektronische systemen maken het rijden nóg prettiger. Ondanks z’n indrukwekkende uiterlijk, is de Tiger super eigenlijk wendbaar. Als je de machine alleen al uit de garage duwt, groeien je spierballen. Maar eenmaal rijdend, merk je niks meer van dat gewicht. Je gooit deze Triumph namelijk zonder problemen een bocht in en weer uit. Dankzij de brede powerband, een fantastische vering, fantastisch comfort en echte offroad-competenties, is dit een geweldige tourmotor.    Suzuki V-Strom 1000 Dit is de lichtste tourmotor uit dit lijstje en bovendien heeft ‘ie het laagste prijskaartje. Gelukkig zijn dit niet de enige twee redenen om een V-Strom 1000 te overwegen. Met dit model lijkt Suzuki het onmogelijke waar te maken. Want de V-Strom 1000 is niet alleen een wendbare motor voor speelse, avontuurlijke rijders. Want tegelijkertijd is het een stabiele motor voor lange afstanden of woon- werkverkeer. Het motorblok zal beide doelgroepen aanspreken. Het is een krachtpatser, maar hij levert meer dan genoeg bruikbaar vermogen. En dankzij z’n relatief lage gewicht ten opzichte van andere tourmotoren (228kg), komt de motor niet bedreigend over voor forenzen.  Dit waren onze favoriete  15 tour motoren. Alle smaken verschillen, kijk neem daarom gerust een kijkje tussen ons aanbod aan tweedehands tourmotoren. Wie weet vind je de motor van jouw dromen!      

Lezen

De beste motoren voor beginners

De beste tweedehands motoren voor beginners Een tijdje terug heb je de knoop voor jezelf doorgehakt: je wilt gaan motorrijden. Daarmee kies je voor de mooiste hobby ter wereld. Een hobby die staat voor vrijheid en adrenaline. Nu je rijlessen eindelijk achter de rug zijn en je je papiertje in de pocket hebt, kunnen we met trots zeggen: welkom bij de club! Als je alvast wat geld opzij hebt gezet ben je nu klaar om je eerste motor te kopen. Natuurlijk ga je naast een motor ook motor accessoires kopen, maar de grootste en meest spannende aankoop is en blijft toch écht je eerste motor.  Bij het kopen van je eerste motor komt veel kijken. Als beginnend motorrijder kan het daarom lastig zijn om voor het eerst een motor te gaan kopen. Want wat is een goede motor voor een beginnende rijder? En waar moet je allemaal rekening mee houden?   Om je de weg op te helpen, hebben wij de 9 beste beste motoren voor beginners voor je op een rijtje gezet. Houd rekening met je leeftijd en het rijbewijs De keuze voor je eerste motor is reuze. Misschien heb al heb je een droommotor voor ogen. Toch kan het verstandig zijn om hier nog even mee te wachten.. Je hebt namelijk te maken met je leeftijd en het type rijbewijs dat je hebt. Op je 18e is het niet toegestaan om een dikke Harley met 1800cc te gaan rijden. Met een A1 rijbewijs mag je een motor met 125 cc en maximaal vermogen van 11 kilowatt (kW) besturen. Met een A2 rijbewijs mag je middelzware motoren rijden, tot een maximaal vermogen van 35 kilowatt (kW). Vanaf je 21e mag je pas gaan voor het A2 rijbewijs, waardoor het mogelijk wordt om zware motoren te rijden. Vanaf dat moment maakt het vermogen niet meer uit en kun je eindelijk de motor van je dromen rijden. Hoe ga je je motor gebruiken? Je hebt je rijbewijs natuurlijk niet voor niets gehaald. Maar heb je al voor ogen wat voor soort motorrijder je bent en hoe je je motor gaat gebruiken? Dit is een belangrijk startpunt in het avontuur naar je eerste motor. Laten we daarmee beginnen.  Wil je met je motor roadtrips gaan maken door Europa? Dan zit je goed met een comfortabele motor waar je veel spullen op kwijt kunt. Of ben je juist een adrenaline junkie die een snelheidsmonster zoekt voor de zonnige weekenden? Of wil je je motor simpelweg gebruiken voor woon- en werkverkeer? Wat jouw voorkeur ook heeft, deze keuze heeft invloed op welk type motor dat het beste bij jou past. De 9 beste motoren voor beginners Afhankelijk van de bovenstaande zaken, je voorkeur en je budget kun je ongetwijfeld een mooie eerste motor vinden. Speciaal voor alle beginnende motorrijders hebben we een lijst met uiteenlopende motoren voor beginners gemaakt. Deze lijst is niet leidend, maar wel een mooie leidraad om je op weg te helpen.   In deze lijst hebben we rekening gehouden met de verschillende motor soorten. Laten we beginnen! Sport - Kawasaki Ninja 300 | 269cc Als je van een sportmodel houdt, zit je met de Kawasaki Ninja 300 helemaal goed! Als je hierop rijdt, zul je er sneller uitzien dan het kapsel van Johnny Bravo! Dit model wordt niet meer gemaakt, maar als motoroccasion is deze nog wel beschikbaar. Voor iets meer dan € 3.000 heb je al een dikke racer onder je kont!   Sport - Yamaha R6 Ben je een echte snelheidsduivel? Dan is de Yamaha R6 een absolute aanrader. Op dit sportmodel met maar liefst 599 cc kun je lekker strak rijden. Bovendien is de motor erg betrouwbaar. Ben je van plan om veel op het circuit te gaan rijden? Dan is dit een goede keuze. De vormgeving van de motor schreeuwt bijna om het gashendel goed los te trekken op het circuit. Bovendien is de zithouding ook ideaal om wat uurtjes te rijden op het circuit. Het is wel een motor waar je alleen op mag rijden met een A rijbewijs.   Tour - Suzuki V-Strom 650 Misschien is een tourmotor in eerste instantie niet de meest aantrekkelijk optie voor jonge, beginnende motorrijders onder ons. Maar geloof ons, de V-Strom 650 is een hele praktische beginnersmotor. De Suzuki V-Strom 650 is een vriendelijke motor die ideaal is voor de zelfverzekerde beginner (A2 rijbewijs). Je zult er jaren aan rijplezier aan hebben. Het enige nadeel dat we kunnen bedenken is dat ie er niet ‘sexy’ uitziet. Maar laat je niet afleiden door de looks. Deze middelzware, sportieve toermotor rijdt als een zonnetje en is simpelweg een fantastische motor.   De standaard rijhouding zorgt ervoor dat de motor geschikt voor verschillende omstandigheden. Perfect voor woon-werkverkeer maar ook voor cruisen en toeren. Af en toe offroad meepakken is ook te doen.  Omdat het een tourmotor betreft, ligt de prijs wel een stukje hoger. Voor iets meer dan € 9.000 rijd je er één. Cafe Racer - Ducati Scrambler Sixty2 399 cc De Ducati Scrambler Sixty2 is een echte verkooptopper. Hoewel Ducati door sommigen wordt gezien als de Ferrari onder de motoren, heeft het merk met dit model een hele betaalbare variant neergezet. Deze beginnersmotor is bovendien erg leuk om op te rijden! De motor is perfect voor korte afstanden en rijden in de stad. Door het gebrek aan power is het geen motor om flink wat kilometers op te vreten. Op deze cafe racer met een prachtige vintage look ervaar je het gevoel van vrijheid en zorgeloosheid in stijl. Omdat het een Ducati betreft, ligt de prijs vanzelfsprekend wel wat hoger.   Chopper/cruiser - Honda Rebel 500 Met de Rebel 500 kies je voor vrijheid en comfort. Voor beginnende rijders die zich graag in de chopper/cruiser hoek willen begeven, biedt de Honda Rebel 500 een mooie uitkomst. Het is een mooie en stoere motor om mee te beginnen. De lage zadelhoogte en grondspeling van deze motor zorgen ervoor dat rotondes en bochten heerlijk zijn om mee te pakken. De eerste paar keer dat je erop rijdt, voelt het bijna alsof je aan het karten bent. Doordat de Rebel 500 vrij licht is (190kg), is de motor goed onder controle te houden. Een mooi maatje om de eerste kilometers mee te maken, maar ook geschikt voor langere roadtrips.    Cruiser - Kawasaki Vulcan S Een stijlvolle motor waarmee je relaxed de wegen over cruised. Dat is de Kawasaki Vulcan S in een notendop. Het mooie van de Vulcan S is dat deze motor geschikt is voor iedereen. Of je nou lang of klein bent, Kawasaki zorgt wel dat je erop past. Met de power zit het ook wel goed. Het motorblok loopt lekker door de toeren heen en is krachtig genoeg om lekker weg te rijden bij stoplichten of iemand in te halen. De remmen zijn ook top en er zit zelfs ABS op! Qua looks ziet de motor er geweldig uit. De fijne zithouding zorgt ervoor dat het rijden door bochten echt een genot is. Even je gas vol open trekken is leuk, maar op de snelweg rijden is minder leuk. Deze motor is gebouwd om lekker relaxed over provinciale wegen te cruisen en te genieten van de omgeving. Heb je je A rijbewijs in de pocket? Dan kun je de motor ontgrenzen naar vol vermogen. Zo kun je er nog een flinke tijd van genieten! De Vulan S is in vergelijking met de Honda 500 wat prijziger maar je krijgt er wel een wat meer volwassen motor voor terug.   Adventure - BMW F650 Hou je van avontuur? Dan doe je er goed aan om eens te kijken naar een BMW F650. Met deze allround motorfiets kun je echt alle kanten op! De F650 is een golden oldie. De motor kwam in 1993 op de markt en werd tot 2000 nog gemaakt.   Deze dikke ééncilinder is daarnaast een ideale motor voor een beginnende motorrijder die zowel op de openbare weg als offroad wil gaan rijden. Deze motor is gemakkelijk te hanteren, rijdt relaxed en brengt je vol vertrouwen van A naar Z. Of dit nu naar het centrum van de stad is of ver daarbuiten. Hier en daar een gravelweg meepakken? Geen enkel probleem! Als je diversiteit op de weg op je belangrijk vindt, zal je met deze motor pas echt de vrijheid ervaren!   Naked - Kawasaki Z125 We beginnen met een naked bike. De Kawasaki Z125 is een compacte maar sportieve naked bike. Met 18 jaar mag je er al op rijden, wat het een ideale beginnersmotor maakt. Het is misschien geen motor waar mensen zich voor zullen omdraaien als je langsrijdt en als je op de snelweg rijdt, kun je maar beter in de slipstream van een vrachtwagen rijden. Maar kom op, je bent nog jong. Jouw tijd komt heus nog wel. De Z125 is een ideale motor om je eerste 5000 km mee af te leggen. Daarnaast is het ook een prima motor qua budget, voor minder dan € 5.000 euro heb je er al één.   Naked - KTM 390 Duke We sluiten af met nog een naked bike: de KTM 390 Duke. De laatste jaren is KTM bezig aan een flinke opmars. Ze hebben met hun nieuwste modellen veel harten van motorliefhebbers veroverd. Waaronder ook deze 390 Duke. Dit model is vanwege de prijs en het gewicht een ideale motor voor de beginnende A2 rijder. Het is een prima uitgeruste motor die veel plezier biedt voor de jonge rijder. De betaalbaarheid in combinatie met de gave looks en een rijwielgedeelte dat veel vertrouwen geeft zijn voor ons genoeg redenen om de 390 Duke in dit lijstje te zetten! Tips voor het kopen van je eerste motor Heb je een idee wat voor motor je wilt? Dan is het tijd om rond te gaan kijken. Wij raden aan om te kijken bij zowel particulieren als dealers, beide hebben hun eigen voor- en nadelen. Heb je een aantal motoren op het oog? Volg dan deze tips bij het kopen van je eerste motor. Ben je bijna zover om je eerste motor aan te schaffen? Met deze uitgebreide checklist voorkom je dat je een kat in de zak koopt. Hoe dan ook, je allereerste motor is een mooie start om flink wat rijervaring op te doen. Des te meer je gaat rijden, des te meer controle je over je motor zult krijgen. Je eerste motor is er één die je nooit zult vergeten. Daarom: geniet ervan en heel veel rijplezier gewenst!

Lezen

Motorrijden met de juiste zithouding

Motorrijden met de juiste zithouding Op je werk is een juiste zithouding belangrijk, maar tijdens het motorrijden is dit misschien nog wel veel belangrijker. Toch wordt de juiste zithouding door veel motorrijders onderschat. De juiste zithouding is niet alleen comfortabel, je vermijdt hiermee ook onnodig fysiek ongemak. Door de juiste houding aan te nemen oefen je daarnaast ook flink wat invloed uit op het rijgedrag van je motor. Je hebt namelijk meer controle over je motor wanneer je er op de juiste manier op zit.  De juiste zithouding natuurlijk altijd afhankelijk is van het type motor dat je rijdt. Op een supersport is een andere zithouding vereist dan op een toermotor. In dit artikel hebben we tips voor je op een rij gezet waarmee je een motorrit zolang mogelijk volhoudt. En waarmee je zo goed mogelijk kunt anticiperen op veranderende omstandigheden. Laten we beginnen! Belangrijkste tips voor de juiste zithouding tijdens het motorrijden De belangrijkste tip voor een juiste zithouding op je motor is volledig te ontspannen. Dit lijkt makkelijker dan het is. Want onbewust hebben veel motorrijders de neiging om zich ‘vast te klemmen’. Bijvoorbeeld door zich met de benen aan de tank te klampen of met de handen in het stuur knijpen.  Als het niet eerste keer op een motor is, is dit absoluut niet nodig. Je tank gaat er heus niet vandoor. Just relax! Houd je knieën in een hoek van ongeveer 45 graden tegen de tank, zo heb je voldoende grip wanneer je door een bocht gaat. Plaats je  handen op het stuur en zorg dat je je armen licht gebogen houdt. Net als je armen, is het belangrijk om je rug ook licht gebogen te houden. Als je namelijk helemaal rechtop zit, zul je dit snel voelen in je rug. Dit kan leiden tot rugklachten. Probeer daarom dus te motorrijden met een licht gebogen rug, dan zul je het ook een stuk langer volhouden. Zet je voeten op de voetsteunen met je voeten en hielen licht naar binnen geplaatst. Door deze positie aan te nemen, ben je in staan om snel te kunnen reageren tijdens de onverwachte situaties. Je kunt dan namelijk snel anticiperen en je rem en koppeling in no-time bedienen.  Wanneer we het over kijktechniek hebben, kijk dan bewust waar je naartoe wilt rijden. Je motor gaat als het ware waar jij naar kijkt. Hij volgt je blik, dat gebeurt onbewust. Je leert jezelf de juiste kijktechniek aan door je te focussen op de weg.  En de laatste tip: pas je zithouding aan de situatie. Er zijn situaties waarbij je de grip kunt vergroten door wat naast je motor te gaan hangen. Op een kletsnat wegdek bijvoorbeeld. In deze situatie kun je meer grip creëren door de motor wat meer rechtop houden terwijl je met je lichaam naar de binnenkant van de bocht draait. De juiste zithouding is afhankelijk van het type motor  Zoals al eerder genoemd, zijn bovenstaande tips vrij universeel. Maar je zithouding is altijd afhankelijk van de motor die je rijdt. De bouw en de besturing van de verschillende type motoren verschilt enorm. Kijk je naar een toermotor en waarvoor deze is gebouwd, is comfortabel zitten het belangrijkste. Want als het goed is ga je hier flinke afstanden op rijden. Dan is het wel zo fijn als je dat lang vol kunt houden. Aan de andere kant, bij sportmotoren is aerodynamiek juist van belang. Daarom zit je zoveel mogelijk achter de kuip om meer snelheid te kunnen maken. Je postuur is van invloed op de zithouding van je motor Niet alleen het type motor speelt een cruciale rol bij de juiste zithouding op je motor. Je postuur heeft namelijk ook een grote invloed op je zithouding. Daarom is het kopen van een motor die bij je postuur past zo belangrijk. Kies niet alleen een motor uit op basis van visuele of technische aspecten uit. Want iedereen is anders gebouwd. Daarom geldt dat niet iedere motor bij je past, kies daarom een motor die bij je lengte past. Wij Nederlanders kunnen nogal lang zijn..  Voor zowel mensen met lange of korte benen kan is het ontzettend belangrijk om de juiste motor te kiezen. Je wilt namelijk wel met je benen bij de grond kunnen. Met behulp van de website Cycle Ergo kun je een simulatie van je postuur op een motor zien. Zo kun je inschatten of de motor waar je op uit bent bij je postuur past.  Maar vergeet niet om altijd een proefrit te maken voordat je een motor koopt. Tijdens een proefrit ervaar je namelijk direct hoe de zithouding is.  Gevolgen van een verkeerde zithouding  Als je vaak motor rijdt met een verkeerde zithouding, zul je dat snel merken. Dit zijn veelvoorkomende klachten bij motorrijders die met een verkeerde houding rijden: - Slapend gevoel in de benen en in het zitvlak - Hoofdpijn, nekpijn, schouderpijn - Last van je onderrug - Stijf gevoel - Tintelingen in je handen en vingers Klinkt niet prettig, toch? Tijd om je zithouding aan te passen! En nog één bonustip: Stop tijdens lange ritten af en toe om even je benen te strekken. En je kunt altijd als een halve idioot wat jumping jacks doen langs de kant van de weg.  De juiste zithouding valt samen met ervaring Motorrijden in de juiste zithouding komt met de jaren. Na verloop van tijd leer je welke aanpassingen goed en niet goed voor jou werken. Je moet leren om je één voelen met je motor. Als je nog niet 100% zelfverzekerd motor rijdt, probeer dan de tips die we hebben genoemd in deze blog. Je zult merken dat kleine aanpassingen soms een groot verschil kunnen maken.   

Lezen

Elektrisch rijden: Heeft een elektrische motor de toekomst?

Elektrisch rijden: Heeft een elektrische motor de toekomst? Op een elektrische motor genieten door de Nederlandse natuur. Bij de meeste motorrijders zullen de nekharen na het lezen van deze zin rechtovereind staan. Want de meeste motorrijders willen niks van elektrische motoren weten. Maar als we terugkijken op de transitie naar elektrisch is dit bij auto’s een stuk sneller gegaan dan verwacht. Zo is het aantal elektrische auto’s van 2021 naar 2022 met maar liefst 38% toegenomen. En hoewel de meeste motorrijders er nu nog niet aan moeten denken, lijkt elektrisch rijden toch wel toekomst te hebben. Gaan we als motorrijders op den duur ook over naar elektrisch?  Verschillen tussen een elektrische en een gewone motor We zeiden al dat je steeds meer elektrische auto’s op de weg ziet rijden. Maar hoe vaak heb je inmiddels al een elektrische motor zien rijden? Eén ding is zeker, je hebt hem vast niet aan horen komen.  Want hoewel je op een elektrische motor met hetzelfde gevoel van vrijheid rijdt, zul je het geluid van een echte motor missen. Het geluid van even goed je gas opentrekken is onlosmakelijk verbonden met motorrijden. En voor veel motorliefhebbers is dat een belangrijke reden om motor te rijden. Want hey, een motor moet geluid maken. Toch?! Behalve het geluid, zul je op een elektrische motor ook zonder de geur van de verbrandingsmotor moeten doen.  Tot zover de zintuiglijke verschillen. Dan misschien wel het belangrijkste verschil: op een elektrische motor hoef je niet meer te schakelen. Waar een handjevol motorrijders dit relaxed vindt rijden, zullen de meeste motorrijders het als een groot gemis zien. Op deze manier is het namelijk een stuk minder actief motorrijden. En dan tot slot het meest voor de hand liggende verschil: het opladen. In plaats van je motor vol te gooien met benzine, moet je deze na verloop van tijd aan de lader zetten. Gelukkig hoef je hier geen laadpaal voor aan te schaffen. Je kunt gewoon via het stopcontact laden. Wat zijn de voordelen van elektrische motoren? Iedere grote verandering roept weerstand op. Zo ook de transitie naar elektrisch. Met elektrisch rijden verlagen we de uitstoot van CO2 die ontstaat door de verbranding van fossiele brandstoffen. Met het oog op de klimaatdoelstellingen is dit noodzakelijk om de opwarming van de aarde tegen te gaan. Doordat ze elektrisch zijn, ben je vrijgesteld van wegenbelasting. Wel mooi meegenomen, toch? Behalve dat een elektrische motor een positieve impact heeft op het klimaat, kennen ze nog een aantal voordelen:  Misschien wat vergezocht, maar op een stille motor kun je wel meer genieten van de natuur tijdens een mooie trip. Je kunt nu namelijk alle geluiden uit de natuur horen terwijl je er in alle rust doorheen rijdt.  Daarnaast doet een elektrische motor qua prestaties zeker niet onder voor een dikke supersport. Hoe leuk is het dat je die gewoon op een hoop rijdt bij het stoplicht? Aan snelheid dus geen gebrek. Je kunt er ook gerust een dagje mee het circuit op. Ten opzichte van benzinemotoren zul je hier niet zo snel weggestuurd worden wegens teveel kabaal.  En hoe fijn is het dat je elektrische motor een minder onderhoud behoeft? Dat komt omdat deze motoren minder onderdelen bevat die gevoelig zijn voor slijtage. Zo hoef je nooit meer een luchtfilter of bougie te vervangen. Andere dingen, zoals je remschijven en banden, zullen ongeveer even vaak vervangen moeten worden als bij een benzinemotor. Maar goed, het onderhoud aan je motor heeft voor de echte motorliefhebber ook weer z’n charmes.  Voor beginners is het rijden op een elektrische motor een stuk gemakkelijker om te leren. Want het schakelen valt bij een elektrische motorfiets volledig weg.  Wat zijn de nadelen van een elektrische motor? Allereerst zit je met laadtijd. Op een elektrische motorfiets kun je niet langer even stoppen bij een benzinepomp om in 5 minuten je tank weer vol te gooien. Je zit met een laadtijd. Hoewel deze een stuk korter is bij auto’s (vaak is een uur al voldoende), heeft dit wel invloed op het motorrijden, want je bereik ligt een stuk lager.  De meeste elektrische motoren hebben een snelheidslimiet, want snelheid heeft een grote impact op het energieverbruik. Meestal ligt de maximale snelheid ergens tussen de 150 en 220 kilometer per uur. Er zijn zelfs modellen die niet harder gaan dan 120 kilometer per uur.  Omdat elektrisch rijden nog in opkomst is, heb je te maken met een minder groot aanbod dan in bij benzinemotoren. Daarnaast zijn er nog niet veel tweedehands modellen op de markt, waardoor ze vaak nog aan de prijs zijn.  Hoe is het om op een elektrische motor te rijden? De allereerste keer op een elektrische motor zal voor iedereen gek zijn. Het begint al zodra je de sleutel omdraait. Je hoort niks, maar je kunt toch gewoon wegrijden. En zodra je het gashendel opendraait, schiet je uit de startblokken. Dat is wel even anders dan vanuit de 1 wegrijden. Wees hier voorzichtig mee.  Tijdens het rijden zelf heb je zoals eerder gezegd niet langer te maken met een versnellingsbak en koppeling. Dit wordt nu allemaal elektrisch geregeld. Wel handig om snel en gemakkelijk door het verkeer te manoeuvreren, maar het ‘echte motorgevoel’ gaat verloren.  Op de meeste elektrische motoren zijn verschillende instellingen mogelijk. Zo kun je je motor qua power instellen op het type rit dat je maakt. Je kunt kiezen voor stadsverkeer, lekker toeren op afgelegen landweggetjes en voluit op de snelweg. Sommige motoren gaan hier zelfs nog een stapje verder in waardoor je motor zelfs kunt aanpassen aan de weersomstandigheden. De actieradius van je elektrische motor is afhankelijk van welke instelling je kiest. Op de snelweg heb je simpelweg meer power nodig. En is je accu eenmaal leeg? Dan is ‘ie in de meeste gevallen in een uur weer opgeladen. Conclusie Hoewel voor de meeste motorrijders het rijden op een ‘echte motor’ nooit vervangen kan worden door een elektrische, rukt de elektrische motor langzaamaan steeds verder op. Veel motorrijders zijn huiverig voor deze verandering, het liefst vermijden ze de woorden elektrisch en motor in dezelfde zin.  Toch is het geen gek idee om met een open blik de opmars van de elektrische motor in de gaten te houden. Want in de toekomst hebben we misschien wel helemaal niet meer de keuze. Elektrisch rijden is een nieuwe dimensie van de geweldige hobby die motorrijden is. Het zal even tijd nodig hebben voordat het merendeel van de motorrijders dit accepteert, maar in de toekomst zullen steeds meer mensen met plezier op een elektrische motor rijden. Want hey, in de basis blijft een elektrische motor hetzelfde. Het heeft even goed twee wielen, een zadel en een gashendel die schreeuwt om geopend te worden. 

Lezen

Wanneer moet je je motorbanden vervangen?

Wanneer moet je je motorbanden vervangen? Goede banden zijn essentieel voor jouw veiligheid tijdens het motorrijden. Daarom is het belangrijk dat je zorgt dat de banden van je motor in goede staat zijn. Het is essentieel om te te weten wanneer je je banden moet vervangen. Slechte en versleten banden kunnen namelijk voor gevaarlijke situaties zorgen. In dit artikel leggen we uit op welke signalen je als motorrijder moet letten voor het vervangen van je motorbanden. Bij motorbanden ligt het vervangen een stuk complexer dan bij het vervangen van autobanden. Na het lezen van het artikel weet jij precies waar je op moet letten. Zo zul je je banden nooit meer te vroeg of te laat vervangen. Controleer je banden regelmatig   Om je veiligheid te waarborgen en de prestaties van je motor op peil te houden, is het belangrijk om te weten welke dingen je moet controleren. Volgens Michelin is het belangrijk om de volgende zaken in de gaten te houden: - De staat van de banden - De profieldiepte van de banden - Eventuele impact-schade of andere tekenen van ongewone slijtage - Controleer de bandenspanning 2 keer per maand Als je dit goed in de gaten houdt, zorg je ervoor dat je met een goed en veilig gevoel de weg op kunt. Laten we nu verdergaan met de signalen waaraan je kunt herkennen dat je banden toe zijn aan vervanging. Signalen waaraan je herkent dat je je motorbanden moet vervangen Bij het controleren van de banden is het essentieel dat je weet waar je op moet letten. Anders kun je niet bepalen dat je banden toe zijn aan vervanging. Door op de volgende signalen te letten, weet jij precies wanneer het tijd is om je banden om te wisselen voor een nieuw paar. 1. De leeftijd van de banden De leeftijd van je banden is ontzettend belangrijk. Die vier cijfers zitten niet voor niets aan de zijkant van je band. De cijfers geven namelijk aan wanneer je band is geproduceerd. Hoewel het in eerste instantie misschien wat gek lijkt, zijn de vier cijfers vrij eenvoudig te ontcijferen. De eerste twee cijfers staat voor de week, de laatste twee staan voor het jaar. Stel, aan de zijkant van je banden staat 2419. Je raadt het al, in dat geval zijn je banden in week 24 van 2019 geproduceerd.  De meeste bandenmerken hanteren een richtlijn van zo’n 5 jaar. Dan is het over het algemeen tijd om de banden te vervangen. De rubber begint na deze periode namelijk uit te drogen, dit komt je banden absoluut niet ten goede.  2. Diepte van het bandenprofiel Bij een motorband is de profieldiepte zonder meer erg belangrijk. Profiel zorgt niet alleen voor meer grip op de weg, het zorgt ook voor de afvoer van water, zand en steentjes. Om het belang van een goed profiel te benadrukken: het is niet voor niets dat bandenproducenten als Michelin en Pirelli enorm veel geld steken in het ontwikkelen van een perfect bandenprofiel.  In de meeste gevallen zie je op de zijkant van je band een indicator die aangeeft hoeveel profiel er nog op zit. Vaak uit zich dat in een driehoekje of de letters TWI. Dit staat voor Thread Wire Indicator. Wanneer de bovenkant van de driehoek of de letters TWI wordt bereikt, is de band versleten en is het tijd om deze te vervangen.  Wij raden aan om je banden toch iets sneller te vervangen. Hoewel het wettelijke minimum voor profieldiepte 1 mm is, achten wij het verstandig om je banden te vervangen wanneer het profiel 2 mm is. Als je wilt, kun je het profiel ook zelf opmeten met een schuifmaat. Maar dan moet je die net thuis hebben liggen.. 3. Ongelijke slijtage  Wanneer je bij stap 2 het profiel controleert, zorg er dan voor dat je het profiel op meerdere plekken controleert. Want in veel gevallen vindt slijtage niet gelijkmatig plaats over de gehele band. Hoe zit dat precies? Dat leggen we graag uit aan de hand van 2 voorbeelden. Iemand die veel rechte stukken rijdt (zoals bij woon-  en werkverkeer), zal sneller te maken krijgen met een ‘vierkante’ band. In dat geval slijt de band in het midden sneller dan aan de zijkanten. Dat komt omdat er in dat geval weinig bochten worden gereden.   Wanneer iemand veel op het circuit rijdt, worden er flink wat bochten meegenomen. In dat geval zullen de zijkanten veel sneller slijten dan het midden.  Bij een ernstige vorm van ongelijke slijtage is het verstandig om je banden te vervangen. 4. Wanneer de band begint te ‘cuppen’ Cuppen, wat is dat nou weer? Ik hoor het je denken. Het cuppen van je motorband houdt in dat er ergens een ongelijk slijtagepatroon plaatsvindt. Dit komt vaker voor bij de voorband dan bij de achterband. Dankzij cuppen ontstaat er als het ware een hoogteverschil in je bandenprofiel. Je kunt cuppen herkennen wanneer stukjes van je bandenprofiel naar buiten ‘krullen’.  Waarom is cuppen gevaarlijk? Je motorbanden zijn ontworpen op een manier zodat het loopvlak van je zoveel mogelijk contact maakt met het wegdek. In geval van cupping ontstaan er op willekeurige plekken enig hoogteverschil in het profiel. Dit zorgt ervoor dat het contact met het wegdek onderbroken wordt en je grip op de weg afneemt. Dit kan voor gevaarlijke situaties zorgen.  In het ergste geval kun je de controle over je motor verliezen. Neem het cuppen van je banden dus serieus, het is een duidelijk signaal dat schreeuwt om het vervangen van je banden.  5. Beschadigingen of teveel pluggen in je band Heb je met je huidige band een (paar) keer lek gereden? Dan zal je ongetwijfeld een plug in je band hebben. Wanneer je teveel pluggen of slechte pluggen in in je band hebt, is het tijd om de band te vervangen.  Zijn er andere overduidelijke beschadigingen zoals scheuren of gaten zichtbaar op de band? Overweeg dan om je band te vervangen. Hoewel dit natuurlijk volledig je eigen keuze is. 6. Hoe zorg je ervoor dat je motorbanden toch zo lang mogelijk meegaan?  Nu je weet wanneer je je motorbanden het beste kunt vervangen, willen we je nog wat tips meegeven hoe je het meeste uit je motorbanden haalt.  Zorg er allereerst voor dat je je bandenspanning op peil houdt. Banden met te weinig spanning zorgen voor meer weerstand en dus meer slijtage. Tijdens de ‘winterstalling’ is het belangrijk om je motor met de banden van de grond af te zetten. Je motor kan zo een paar maanden stilstaan, in die periode kunnen je banden ‘platter’ worden. Heb je nieuwe motorbanden aangeschaft? Rijd deze dan eerst voorzichtig in. Hoe doe je dat? Rijd de eerste 150 km voorzichtiger dan normaal. Rijd dus niet op hoge snelheid en doe even rustiger aan in de bochten. We weten dat het veel gevraagd is, maar het is maar 150 km. Houd je dit vol, dan zul je zien dat je banden langer meegaan. En na het inrijden hebben je banden optimale grip om vol gas te gaan.

Lezen

De beste, tweedehands naked bikes

De beste, tweedehands naked bikes Dat de naked bike misschien wel het populairste motortype is op het moment blijkt niet alleen uit de verkoopcijfers. Nee, het blijkt vooral uit het feit dat er steeds vaker een naked op de poster van je zoon of dochter prijkt. De volgende generatie droomt nu al van een Ducati Streetfighter V4 of een Kawasaki Z750.  Natuurlijk zijn niet alle naked bikes gelijk geschapen. Sommigen steken gewoon met kop en schouders boven de rest uit. Daarom hebben we de beste tweedehands naked bikes voor je op een rijtje gezet. 9. Ducati monster Een lichtgewicht kampioen. Krachtig. Snel. Wendbaar in de bochten. En gemakkelijk in gebruik. De Ducati Monster is de essentie van een naked. Een sportieve motor, getuned voor gebruik op de weg en een frame afkomstig van superbikes. Dit apparaat heeft alles wat je nodig hebt om op een zaterdagmiddag kilometers te vreten op je favoriete route. 8. Aprilia Shiver 900 Goed, de Shiver staat in de schaduw van zijn uiteindelijke vervanger de Tuono, maar dit model is nu prima betaalbaar. En dat is waarom ie een plekje op deze lijst verdient. Je krijgt, voor de prijs die je betaalt, heel veel motor. Een mooi model uit 2011 vind je al voor een kleine €4.000. Ze zijn zelfs goedkoper te vinden, maar dan heb je soms wel te maken met kleine mankementen. 7. Triumph Speed Triple RS Deze lijst van Naked bikes zou niet compleet zijn zonder de Triumph Speed Triple. Deze motoren zijn al op de markt sinds de jaren 90 en hebben dit segment zelfs helpen definiëren. Deze Triumph is een stukje geschiedenis die ook vandaag de dag nog voelt als een flinke machine. Veel smiles per mile gegarandeerd. 6. Kawasaki Z750 Niet zo overdreven krachtig dat ie alleen op de Oberhausen straight of het circuit te gebruiken is, maar ook niet zo langzaam dat je de snelweg liever vermijdt. De Kawasaki Z750 is perfect in balans, heeft performance wanneer je het nodig hebt, zonder dat je op performance inlevert. Voldoende PK’s, een fijn gewicht een lekker wendbaar. 5. Suzuki SV650 Niet al te veel poespas, maar gewoon een heerlijke motor. De SV650 is een van Suzuki’s succesvolste modellen. En niet zonder reden. Deze motorfiets is goed gebalanceerd in iedere situatie. Dat houdt in dat ie woon-werk verkeer net zo graag doet als lekker touren. De populariteit heeft als bijkomend voordeel dat onderdelen in overvloed beschikbaar zijn en veel SV650 rijders elkaar op forums weten te vinden. 4. Honda CB1000R Deze Honda maakt vermogen toegankelijk. Met ruim 100 paardjes beschikbaar onder je rechterhand, zit je met de CB1000R om performance nooit verlegen. Honda maakt al jaren motoren die zich aan de top van het naked segment bevinden en de CB1000R is daar geen uitzondering op. 3. KTM Duke You either love ‘em or hate ‘em. De meningen zijn erg verdeeld over KTM. Het feit blijft dat de Duke een prachtige motor is voor beginners. Natuurlijk kun je met de top-of-the-range modellen gaan voor waanzinnige performance, maar KTM blinkt pas echt uit in het beginners segment. Modellen zoals de Duke 390 zijn geschikt voor mensen die 18 zijn en pas net hun rijbewijs hebben gehaald. Dankzij de toegankelijkheid van de Duke leren beginners de kneepjes van deze prachtige hobby kennen en worden ze voorbereid op het serieuzere werk. 2. BMW S1000R Saai is ie in ieder geval niet… Deze BMW is meer gericht op performance (met het M-pakket, alstublieft). Maar liefst 165 pk en slechts 193 kg. Geen perfecte balans tussen weekend rijden en woon-werk verkeer. Nee, dit is een serieuze motor voor mensen die weten wat ze doen. Als je ooit de kans krijgt om eentje te proberen, grijp hem dan met beide handen aan. 1. Yamaha MT-07 Een heerlijke all-rounder in het naked segment. Deze populaire Yamaha heeft de looks én de performance. Toegankelijk voor beginners en uitdagend genoeg voor ervaren rijders. De MT-07 komt vooral tot zijn recht in bochtige, bosachtige omgevingen. Zoals bijvoorbeeld de Veluwe of het Biesbosch. Ondanks zijn veelzijdigheid, is het zonde om geen gebruik te maken van zijn wendbaarheid. Dit is nou eenmaal een motor die graag sportief gereden wordt.  

Lezen

De 5 voordelen van het kopen van een tweedehands motor

De 5 voordelen van het kopen van een tweedehands motor Of je nou net je rijbewijs hebt of gewoon toe bent aan wat anders: je wilt een motor kopen. En in de meeste gevallen is een tweedehands motor dan een goede keuze. Hoewel het in eerste instantie minder aantrekkelijk klinkt dan het kopen van een nieuwe motor, kent een tweedehands motor veel voordelen.  Om je op weg te helpen om de juiste keuze te maken, zetten we de 5 belangrijkste voordelen voor het kopen van een tweedehands motor voor je op een rij.  1. Een tweedehands motor heeft een lagere aanschafprijs Het kopen van een motor is altijd een investering, ongeacht of je een nieuwe motor of een tweedehands motor gaat kopen. Maar wanneer je een tweedehands motor koopt, zal het bedrag dat je voor de motor betaalt aanzienlijk lager dan bij het kopen van een nieuwe motor. Dit blijft uiteraard altijd afhankelijk van het model en het type. Hoeveel vraag is naar dit specifieke type en hoe goed is de reputatie van het bepaalde model? Alleen de prijs is al voor veel mensen reden om te kiezen voor een tweedehands motor. Vooral voor beginnende motorrijders met een kleinere spaarpot is een tweedehands motor vaak een goede keuze. En hoewel we ons dit niet kunnen voorstellen, willen we het toch benoemen: Mocht het motorrijden na het behalen van je rijbewijs niet helemaal bevallen, ben je beter af met een kleinere investering in een tweedehands motor. Dan de portemonnee te trekken voor een gloednieuwe..  2. Minder afschrijvingen Een nieuwe motor krijgt in grotere mate te maken met afschrijvingen. Deze zijn een stuk hoger bij een splinternieuw model. De waarde van je nieuwe motor daalt eigenlijk al zodra je de showroom uitrijdt. In de eerste jaren heb je hier het meeste last van. Dan daalt de waarde het sterkst. Vervolgens verlopen de afschrijvingen steeds minder snel. Hoe ziet dat eruit? Laten we het voor je schetsen:  Houd rekening met een daling van ongeveer 20% in het eerste jaar, zo’n 15% in jaar twee, 11% in jaar drie, 9% in het vierde jaar en 8% in het vijfde. Ga zo maar door.  Bij een tweedehands motor heb je hier simpelweg minder last van. Je motor zal wel minder waard worden, maar procentueel gezien is dit peanuts in vergelijking met de afschrijvingen bij een nieuw model. Hoe koop je een goede tweedehands motor? Het maakt niet of een motor nieuw of tweedehands is. Je wilt er zo lang mogelijk op kunnen rijden. Volg daarvoor deze tips bij het kopen van een tweedehands motor. 3. Minder waardeverlies bij vallen Geen leuk onderwerp, maar iets dat geheid gaat gebeuren: een keer onderuit gaan. Dit kan zelfs de meest doorgewinterde motorrijder overkomen. Een plotselinge zomerbui op een bloedhete dag zorgt voor een gevaarlijke gladheid. Maar ook een hagelbui uit het niets kan voor glijder zorgen. Maar hey, je bent pas een ervaren motorrijder als je een alles hebt meegemaakt. Onderuit gaan hoort daarbij. Onderuit gaan of je motor laten vallen is nooit leuk, het maakt niet uit of de motor nieuw is of tweedehands. Toch doet het bij een tweedehands motor iets minder ‘pijn’ als je schade oploopt door een val. De motor is al even in gebruik en het nieuwe is er al vanaf.  Voor beginnende motorrijders, die nog weinig rijervaring hebben is het niet ongebruikelijk dat ze vroeg of laat een schuiver maken. En zeg nou eerlijk, dat doe je toch liever op een tweedehands motor dan op een gloednieuwe. Toch? 4. Zelf kiezen waar en wanneer je onderhoud doet Wanneer je een tweedehands motor hebt gekocht, heb je het onderhoud volledig in eigen hand. Je bepaalt zelf wanneer en door wie je het onderhoud laat uitvoeren. Bij een nieuwe motor is de kans aanwezig dat je onderhoud moet laten uitvoeren door een garage die erkend is door de fabrikant van je motor. Daarnaast ben je hierdoor vaak gebonden aan vaste momenten waarop het onderhoud plaatsvindt.  Als je zelf kunt sleutelen aan je motor of een vaste monteur hebt, is dit natuurlijk zonde van je geld. Maar ook wanneer je vrij wil zijn om te gaan en staan waar je wilt betreft je onderhoud is een tweedehands motor een goede keuze. 5. Een steeds groter wordend aanbod Motoren zijn booming in Nederland. Er rijden nu meer dan 750.000 motoren op de weg. Niet gek, want van kleins af aan rijden we al op tweewielers. Als we 16 zijn kunnen we oefenen op een scooter en vanaf je 18e kunnen we voor het de magie van motorrijden ervaren.  Dat er veel (tweedehands) motoren worden gekocht en verkocht is dan ook niet gek. Het aanbod is gigantisch. En hey, als je nog niet overtuigd was van tweedehands motoren: in 2021 zijn er maar liefst 50.000 tweedehands motoren verhandeld!  6. Direct wegrijden na aanschaf Wil je snel op pad na de aanschaf van je motor? Goed nieuws. De tijd tussen het kopen en voor het daadwerkelijk de weg op gaan met je motor is aanzienlijk korter bij een tweedehands motor. Bij een nieuwe motor komt hier nog een hoop bij kijken. Zo moet de motor bijvoorbeeld gebruiksklaar worden gemaakt. Bij een tweedehands motor kun je vrijwel direct na aanschaf de weg op. Kom op, je bent al super excited. Dan wil je toch niet nóg langer wachten?!

Lezen