Op Motor2Go bieden we je niet alleen de optie om een motor te kopen of om een motor te verkopen. We willen je ook graag meenemen in de wereld van motorfietsen. Dat is dan ook precies wat we doen in deze blog. Met handige artikelen leer je steeds meer over motoren. Zelfs als ervaren motorrijder.
Een motor kopen is leuk en spannend, daar hebben we het al een keer over gehad. Maar een motor verkopen is minstens even spannend en zelfs een beetje complexer. Als je je motor verkoopt, moet je ervoor zorgen dat de koper de motor op diens naam overschrijft. Als verkoper dien je een vrijwaringsbewijs te krijgen. Gebeurt dat niet, dan blijft je verantwoordelijk voor alle verplichtingen die bij de al verkochte motor horen. Dat wil je dus echt niet! Alleen onder deze voorwaarden mag je je motor verkopen: Je koper is ten minste 18 jaar Je koper woont in Nederland en is bij de gemeente ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP). Woont je koper in het buitenland, dan moet je samen met de koper naar een RDW-keuringsstation of RDW-balie, waar je de motor voor uitvoer aanmeldt. Voor de overschrijving heb je de kentekencard en de tenaamstellingscode van de motor nodig. Bij een papieren kentekenbewijs heb je alleen het Tenaamstellingsbewijs en het Overschrijvingsbewijs nodig. Ben je het kentekenbewijs (of een deel ervan) kwijt? Vraag dan een nieuw kentekenbewijs aan. Ben je de tenaamstellingscode kwijt? Vraag dan een nieuwe tenaamstellingscode aan. Controleer het kentekenbewijs Twijfel je of het papieren kentekenbewijs of kentekencard echt de laatst afgegeven kentekencard van de motor is? Dan kun je dit gratis en online bij het RDW controleren. Ga hiervoor naar Kentekencard controleren. Verkoop aan een erkend bedrijf Verkoop je je motor aan een erkend bedrijf? Dan geef je het complete kentekenbewijs aan de medewerker van de motorzaak. Je krijgt dan een vrijwaringsbewijs. Dit is het bewijs dat de motor niet meer op jouw naam staat. Verkoop aan particulier of rechtspersoon Verkoop je je motor aan een particulier of rechtspersoon? Dan gaat de verkoop zo: Je geeft de koper mee: Het kentekenbewijs op creditcardformaat met de tenaamstellingscode het tenaamstellingsbewijs en het Overschrijvingsbewijs (als je een papieren kentekenbewijs hebt). De motor blijft tijdens de overschrijving bij jou. De koper regelt de overschrijving bij een kentekenloket van PostNL of van Kentekenloket BV of een RDW-balie. Soms kan de koper dit ook online doen. Daarover kan je informatie vinden bij Kenteken overschrijven “Direct online overschrijven” De koper krijgt dan een vrijwaringsbewijs. Dit bewijs moet de koper aan jou geven. Hiermee kun je bewijzen dat het voertuig niet meer op jouw naam staat. Wanneer je het vrijwaringsbewijs en niet minder belangrijk, je geld hebt gekregen, dan pas kun je de motor meegeven. Check na het overschrijven direct of de motor niet meer op jouw naam staat Via ‘Mijn RDW’ (inloggen particulier) kun je na de overschrijving direct zien of de motor inderdaad niet meer op je naam staat. Hiervoor heb je wel een DigiD nodig. Een geschorste motor verkopen Is je motor geschorst? De schorsing stopt automatisch door de overschrijving op naam de van koper. Na de overschrijving stoppen voor jou alle verplichtingen die op de verkochte motor van toepassing zijn. De Belastingdienst ontvangt automatisch een bericht. Je moet wel zelf de verzekering stop- of overzetten. Bij Motor2Go is het motto: Jouw motor, jouw deal. Wij helpen je met ons motoroccasion platform graag bij de verkoop van je motor. Maak snel je profiel aan en ervaar het gemak van onze service.
LezenNormaal gesproken is van Hero naar Zero gaan geen stoer verhaal, maar voor elektrisch motorrijden ligt dat een tandje anders. Hero MotoCorp gaat definitief samenwerken met Zero Motorcycles om hoogwaardige elektrische voertuigen (EV's) op de markt te brengen. Daar fiets je niet meer om heen. De expertise van Zero in het ontwikkelen van krachtbronnen en elektrische motorfietsen wordt gekoppeld aan de schaal van productie, inkoop en marketing van Hero. Het Indiase Hero MotoCorp heeft overeenkomsten gesloten met Zero Motorcycles, een in Californië gevestigde fabrikant van hoogwaardige elektrische motorfietsen en aandrijflijnen. Beide bedrijven gaan samenwerken aan de ontwikkeling en productie van hoogwaardige elektrische motorfietsen. Het doel van de samenwerking is om de expertise van Zero in het ontwikkelen van aandrijflijnen en elektrische motorfietsen te combineren met de schaal van productie, sourcing en marketing van Hero MotoCorp. Zeg nooit, nooit Terwijl ik dit schrijf, bedenk ik me hoe ik in 1996 voor het eerst de advertenties voor de elektrische Vectrix voorbij zag komen. Gelukkig leek het niet echt op een motor! Ik zou er zeker niet op willen rijden en het geronk van de motor en het schakelen missen. Nee, elektrisch zou het voor mij nooit worden! Dr. Pawan Munjal, voorzitter en CEO van Hero MotoCorp komt ons nu, 27 jaar later, vrolijk en overtuigd vertellen dat het partnerschap met Zero Motorcycles een belangrijke mijlpaal is in de reis naar het inluiden van een tijdperk van duurzame en schone technologie in de mobiliteitsindustrie. Met Zero aan hun zijde kunnen ze de overgang van elektrische mobiliteit op de wereldmarkt versnellen. Sam Paschel, CEO van Zero Motorcycles, vult aan: “We zijn verheugd dat Hero MotoCorp - 's werelds grootste motorfietsenmaker - onze partner is. Onze bedrijven zetten zich allebei in om de rijervaring te veranderen en opmerkelijke, innovatieve producten op de wereld te brengen. Met deze gedeelde passies kijken we uit naar het leveren van uitzonderlijke waarde, prestaties en plezier voor onze klanten.” Ontwikkelingen van dit formaat stop je niet meer In september 2022 keurde het bestuur van Hero MotoCorp een aandeleninvestering van maximaal USD 60 miljoen in Zero Motorcycles goed. Ook heeft het bedrijf onder het opkomende mobiliteitsmerk VIDA al de eerste EV gelanceerd, de VIDA V1 scooter, en is het begonnen met de exploitatie van een openbare oplaadinfrastructuur in Bangalore, Delhi en Jaipur. Verder heeft het bedrijf in deze drie steden al bijna 300 oplaadpunten voor openbaar gebruik ingericht. Ik weet zeker dat ik niet nog eens een kwart eeuw de tijd heb om aan het idee van elektrisch motorrijden te wennen. Ondertussen moet zelfs ik toegeven dat de ontwikkelingen innoverend en opwindend zijn!
LezenOm zomaar de beste tour motor op te noemen is een onmogelijke opgaaf. Er is veel, heel veel keuze in dit segment. Persoonlijk houd ik er niet zo van om ‘genummerde’ of ‘de beste van’ lijsten samen te stellen, ik hou er graag rekening mee dat mijn favoriet mogelijk niet jouw favoriet is. Maar nu ik vast heb moeten stellen dat er te veel keuze is om één fiets als de beste tour motor aan te wijzen laat ik me vandaag maar verleiden om er een internationaal lijstje van te maken, van lichte verrassingen naar de zware waarheid. Denk aan motorrijden en we kunnen allemaal schilderachtige momenten oproepen van zwoele, met zonsondergang doordrenkte boulevard ritten, waarbij je het toerental laag houdt en geniet van het uitzicht en het moment. Dat dit niet alleen is weggelegd voor Harley-Davidson rijders weten we ondertussen wel. Wat voor mij in ieder geval wel nieuw en verrassend is, is dat er tegenwoordig een opmerkelijke nieuwe bries waait vanuit het verre oosten. Jaren geleden zou ik er echt niet over hebben nagedacht om een Chinese motorfiets te kopen, maar nu … is zijn er de cruisers van Keeway, een Chinese fiets met beter dan verwachtte prestaties en een zeer vriendelijk prijskaartje. Nu ik aan Chinese productie denk, schiet ook vanzelf Benelli in gedachten. Als een van de weinige Italiaanse merken die de 21e eeuw heeft overleefd, floreert Benelli mede dankzij de investering van Qianjiang Motors, en hebben ze een mooie niche ingevuld met de Benelli 502C. Wellicht meer een naked bike maar toch. Altijd leuk om ook even bij de buren te gluren. In het Verenigd Koninkrijk is de in India geproduceerde Royal Enfield Meteor 350, de bestverkochte motorfiets tussen 126 cc en 1000 cc! Denk toermotor, denk Harley-Davidson... het lijkt een beetje de wet Ja, de koning der toerbuffels heeft een groot aantal opties in het programma voor wie van laag, loom en luid houdt, maar nadat de Euro-5 voorschriften de meeste van zijn minder verfijnde instapmodellen uit de weg hebben geruimd, is Harley-Davidson nu bezig de modellenlijn opnieuw op te bouwen met modernere keuzes. De nieuwe Harley-Davidson Nightster bergt onder het nieuwe uiterlijk ook een scala aan nieuwe en verbeterde technieken. Natuurlijk kunnen we niet om de allergrootste toerfiets van de laatste 50 jaar heen De Honda Gold Wing rijdt al bijna vijftig jaar lang vooraan in de categorie beste toer motor en na al die productie jaren kunnen we maar een ding vaststellen, de Gold Wing wordt steeds beter! De 2022 Wings zijn beter in elk denkbaar opzicht: comfort, prestaties, rijgedrag, remmen, brandstofefficiëntie, uiterlijk en bagagecapaciteit. Zonder meer moeten we toegeven dat deze fiets zwaarder en ingewikkelder is dan de eerste vier generaties, maar de motor der motoren is ook in alle opzichten meetbaar beter. Kijk rustig even rond naar het aanbod van onze beste toer motoren. Je komt er vast een tegen die jou aanspreekt.
LezenBombardier Recreational Products kortweg BRP brengt sinds 2007, als eerste fabrikant, een powersports driewieler op de markt met één aangedreven achterwiel en twee bestuurbare voorwielen, de: Can-Am Spyder & de Ryker. The weekend Fun Machine De Can-Am is een uitzonderlijk voertuig dat je het gevoel en de power van een motorfiets geeft, gecombineerd met de stabiliteit van een auto. De auto-achtige stabiliteit komt dan weer wel hand in hand met de beperkingen van een auto. Het opvallende driewielige ontwerp van de Spyder ziet eruit als geen ander voertuig op de weg. Met de twee wielen aan de voorkant en een enkel aangedreven wiel aan de achterkant trekt het aandacht of je nu een fan van auto’s, motoren of trikes bent. De Spyder is verkrijgbaar in verschillende modellen, elk met hun eigen kenmerken en specificaties. De Spyder F3 is bijvoorbeeld een sportieve cruiser met een agressieve look en een krachtige motor. De Spyder RT is daarentegen meer gericht op toeren en biedt extra opbergruimte en comfortabele zitplaatsen voor lange ritten. Gemak en comfort Andere voordelen van de Spyder zijn het gemak en comfort dat het aan de rijder en duorijder biedt, de zittingen zijn beduidend comfortabeler dan die van een traditionele motorfiets. Verder is de Spyder uitgerust met geavanceerde functies zoals tractiecontrole, stabiliteitscontrole en antiblokkeerremmen. Aan sommige details merk je dat de BRP-machines uit een hele bijzondere stal komen. Moederbedrijf Bombardier maakt behalve voertuigen voor op de weg ook treinen en vliegtuigen! Prestaties In termen van prestaties is de Spyder zonder meer indrukwekkend. Het biedt keuze uit krachtige motoren die snel accelereren en een hoge topsnelheid bereiken. Bovendien bieden de verschillende modellen verschillende opties en upgrades om zo aan de specifieke wensen van elke rijder te voldoen. De Can-Am Spyder is een uniek voertuig dat de voordelen van een motorfiets combineert met de stabiliteit van een auto. Het biedt een veiliger en comfortabeler alternatief voor traditionele motorfietsen en is een interessant alternatief voor trike-riders. Met de geavanceerde functies en indrukwekkende prestaties is een Can-Am Spyder kopen een geweldige keuze voor wie op zoek is naar een nieuw avontuur.
LezenJe hebt ons niet nodig om je te vertellen dat je motor onderhoud nodig heeft, ook snappen we allemaal dat onderhoud een belangrijk deel van je veiligheid betekent. De reden dat we je dan toch lastig vallen met een verhaal over onderhoud is omdat we op het internet veel opmerkelijke en soms gewoon onveilige tips tegenkomen. Goedbedoelde tips & tricks om je een paar centen te besparen door je eigen fiets te onderhouden, maar werkt dat wel zo? Het zelf onderhouden van je fiets brengt een aantal risico's met zich mee Hier zijn een paar redenen waarom het geen goed idee kan zijn om zelf je motorfiets te onderhouden: Veiligheid: Een motorfiets is een complexe machine, met veel moderne elektronica. Niet goed uitgevoerd onderhoud kan leiden tot ongelukken. Als je niet goed begrijpt hoe de verschillende onderdelen werken en hoe ze samenwerken, is het niet ondenkbaar dat je een cruciaal onderdeel niet, of niet goed, monteert. Dat is extra slecht nieuws als een verkeerd gemonteerd onderdeel eerst nog goed lijkt te werken. Kosten: Het zelf onderhouden van een motorfiets lijkt in eerste instantie kostenbesparend, dat kan lelijk tegenvallen als blijkt dat je een foutje hebt gemaakt. Wanneer je een onderdeel beschadigt of verkeert monteert, kan dat zomaar voor extra reparatiekosten zorgen of zelfs tot de aanschaf van een geheel nieuw onderdeel. Kennis en ervaring: Het onderhouden van een motorfiets vereist een goede kennis van de werking van de motorfiets en de verschillende onderdelen ervan. Als je deze kennis niet hebt, kan het leiden tot onjuiste diagnoses en reparaties, waardoor je de problemen alleen maar erger maakt. Ook het gebruik van onjuist gereedschap zorgt voor beschadigingen waardoor je bijkomende problemen tijdens een volgende onderhoudsbeurt tegen zal komen. Garantie: Als je een nieuwe motorfiets hebt gekocht en deze nog steeds onder garantie valt, kan het zelf sleutelen aan je motorfiets leiden tot het vervallen van de garantie. Elke fabrikant eist dat het onderhoud door een erkende dealer wordt uitgevoerd om de garantie te behouden. Kort door de bocht Wanneer je niet over de nodige kennis of ervaring beschikt, kan het zelf sleutelen aan je motorfiets makkelijk tot problemen leiden. Het is zonder meer aan te raden om het onderhoud van je fiets over te laten aan een erkende dealer of een professionele monteur. Beperk normalerewijze je DOE-HET-ZELF onderhoud tot: Check regelmatig je banden. In het instructieboekje vind je de ideale bandenspanning. Olie op peil houden. In het instructieboekje staat hoe je het oliepeil kunt aflezen. Bij nieuwere modellen is het gebruikelijk dat er geen peilstok is. Was en poets je motor regelmatig. Vliegjes en vogelpoep bijten in op je lak. Houd je accu in conditie. Zet deze op een druppellader als je de motor langere tijd stil laat staan. Mocht je ooit iets los moeten halen, beloof ons dan alsjeblieft dat: Je altijd passend gereedschap zult gebruiken Niet alles snoeihard vast zult draaien. Het is namelijk nooit zo hard vastgezet als het nu zit!
LezenZoeken naar een tweedehands motor is een leuke, maar zeker ook een spannende onderneming. Het aanbod is overweldigend en zeker als het om je eerste motor gaat, ga je op pad met een mindset die helemaal niet overeenkomt met een koele, zakelijke instelling. Het is ultragemakkelijk om overvallen te worden door liefde op het eerste gezicht en genoegen te nemen met de eerste de beste fiets die binnen je budget past. Met de maatstaf ‘zolang die start is het goed’ weet je eigenlijk al dat je voorlopig aan de beurt zal zijn om extra geld aan je nieuwe liefde uit te geven. Hoe voorkom je teleurstellingen en een snel slinkende bankrekening? Om te beginnen, weet wat je vooral niét wilt bij een tweedehands motor. Maak daarover een afspraak met jezelf en houd je aan die afspraak. Wanneer je een kanshebber hebt gevonden, neem dan de tijd om serieus naar die fiets te kijken. Ook wanneer je geen ras monteur bent kun je eenvoudig een paar cruciale punten van de motor zelf beoordelen zodat je weet of je opstapt of óp stapt voor een proefrit. De experts van Motor2Go hebben een 22 punten checklist voor je samengesteld, ik zou zeggen neem die lijst mee! Laat de motor zijn levensverhaal aan je vertellen 1. Voel of de motor koud is Wanneer je als koper aanklopt bij de verkoper is het normaal dat de motor koud is, wanneer het blok aanvoelt alsof het net nog heeft gedraaid kan dat een indicatie van problemen zijn. 2. Start de motor Luister naar elk geluidje tijdens het starten, hoor je vreemde geluiden, slaat de motor makkelijk aan, draait het blok soepel? Let vlak na het starten op of er overmatige rook uit de uitlaat komt. Je bent zeker in staat om te beoordelen of er vreemde, kloppende of schrapende geluiden te horen zijn. Geef een paar keer gas en let erop hoe, en hoe snel de motor op het gas reageert. Is dit de eerste motor die je koopt? Vergelijk het dan met je lesmotor, dat was waarschijnlijk geen splinternieuwe of superfiets, maar voldeed wel aan alle eisen die je aan een motor stelt. 3. Zet de motor weer uit Zet de motor vervolgens op de middenbok, zodat het achterwiel van de grond komt. Check of het wiel vrij draait zonder ‘zware’ plekken. Check of het wiel zijwaartse speling heeft door te proberen om het dwars op de as heen en weer te bewegen. Kijk naar de tandwielen, de ketting, de remmen en de banden. Vraag dan de verkoper, of je buddy, om op de achterkant van de motor te leunen zodat het voorwiel omhoog komt. Beweeg het stuur heen en weer en stel vast dat het vrij en zonder haperen volledig naar links en rechts tot tegen de aanslagnokken kan bewegen, maar ook niet verder kan dan die nokken. Ook bij tweedehands motoren mag het stuur niet tegen de tank aan komen of zover kunnen draaien dat de leidingen en kabels onder spanning komen te staan. Draai ook het voorwiel in de rondte om te checken of het vrij loopt. Probeer ook hier vast te stellen of het wiel zijwaartse speling heeft. Duw de motor vervolgens van de standaard af en zet het voorwiel tegen een muur. Duw dan het stuur naar voren, voel je een klik, dan zit er hoogstwaarschijnlijk speling op het balhoofd. 4. Check alle leidingen en kabels De leidingen horen alle droog en zonder sporen van verweer of slijtage te zijn. Alle leidingen en kabels dienen netjes gebeugeld vast te zitten en natuurlijk zie je nergens het binnenste koper of rafelende draden. Neem deze inspectie serieus en besluit erna of het veilig genoeg is om het komende halfuur met deze motor de weg op te gaan voor je proefrit. Vergeet ook niet de remmen te checken voordat je echt gas geeft. Er zijn echt genoeg goede tweedehands motoren, laat je niet verleiden tot ondoordacht of emotioneel handelen, dat past nou eenmaal niet bij een motorrijder!
LezenNa een geslaagde motorbeurs in Utrecht bleef er voor ons nog één ding over om af te handelen, het aan de winnaars uitreiken van de prijzen van de motorbroek hangen competitie. Ook dit hebben we inmiddels afgerond en dat de winnaars er blij mee zijn dat blijkt wel. Nogmaals van harte gefeliciteerd met jullie prijzen! We wensen jullie een prachtig motorseizoen. Winnaar dames: Noa Kapteyn Winnaar heren: Mayren Meijer Runner up Dames: Linda Ciere
Lezen