Sommige motorrijders wisten op hun tiende al wat voor motor ze later zouden rijden. Misschien zagen ze hun oom altijd op een Harley rijden en willen ze nu zelf precies hetzelfde. Of ze hebben voor het eerst kennisgemaakt met de racemotoren van de MotoGP in Assen en willen nu zo dichtbij mogelijk komen door een sportmodel motor te rijden.
Er zijn veel verschillende soorten motoren, ieder met z’n eigen karakteristieke eigenschappen. Hoe moet je dan in vredesnaam kiezen welke motor het beste bij jou past? Zelfs voor ervaren motorrijders kan kiezen nog lastig zijn.
Daarom zetten we de verschillende types motoren op een rijtje voor je en benoemen we per type de voor- en nadelen. Natuurlijk kunnen we met een artikel geen proefrit nabootsen, maar we gaan je helpen om de lange lijst met opties in te korten.
We moeten de lijst ergens mee aftrappen, dus waarom niet met een motor type dat razendsnel aan populariteit wint? Maar wat maakt de naked nou zo populair? Het zit ‘m al in de naam: de naked is een motor zonder kuip, heel soms met een ruitje over de cockpit. Je zitpositie is rechtop en de korte wielbasis maakt het een compact apparaat. Niet te zwaar en heerlijk wendbaar in de bochten. En dan ook nog eens comfortabel door de zitpositie.
Deze motor is perfect voor jou als je graag geniet van de omgeving en de snelweg mijdt (dit is echt minder leuk op een naked dan je denkt). Met genoeg power om altijd te kunnen accelereren als het moet, weet je zeker dat je op de wegen achteraf heerlijk kunt genieten op je wendbare naked.
Al met al beoordelen we een naked als volgt:
Waar we de naked liever voor een spannend ritje gebruiken en af en toe lekker de hendel los trekken, zouden we hem liever niet gebruiken op een lange toertocht. Daar kun je toch echt beter een toermotor voor gebruiken.
In tegenstelling tot de naked, heeft een toermotor een grote kuip die je beschermt tegen de elementen en vaak ook nog eens reiskoffers heeft. Als je lekker vlot over de snelweg rijdt, is dat wel iets wat je wilt hebben.
Je mist misschien wat wendbaarheid, maar als je een motor voornamelijk wilt gebruiken voor langere stukken, dan is dit het type motor voor jou.
De toermotor heeft dus een aantal punten waar hij goed op scoort:
Misschien zag jij vroeger wel een van je ouders op een Harley rijden. Dan hoeven we jou niet meer te overtuigen van een custom bike. Voor degene die nog niet overtuigd zijn van de custom, zetten we nog een aantal dingen op een rijtje.
De custom is prima geschikt om te toeren, maar omdat hij een ruit mist, ben je ook met deze motor snel klaar op de snelheid. De custom is een motor die geen haast heeft. Prima geschikt om met 80 km per uur te genieten van de wereld om je heen. Echte fanatiekelingen zullen zeggen dat de beste custom een Harley-Davidson is. Maar ook andere merken bouwen prima customs die je een keer geprobeerd wilt hebben.
Een custom grijpt je hart, en daar kun je geen score op plakken. Maar we hebben het toch geprobeerd.
Toertochten? 80 km/u? Genieten van de omgeving? Voor jou is het allemaal te tam. Jij wilt genieten van motorrijden op volle snelheid. Ja, nu hebben we je aandacht hè? Maar pas op. Voordat we je meer vertellen, laten we voorop stellen dat dit type motor het best gebruikt kan worden door ervaren rijders. Goed, alle disclaimers zijn uit de weg en als je dit nog steeds leest, is de supersport de ideale motor voor jou.
Voorover gebogen, met je borst op de tank. Eén paard voor iedere kilogram. En zelfs op hoge snelheid nog wendbaar. Niets brengt je dichterbij het gevoel van op de limiet zijn dan dit type motor. Overal waar je komt zullen mensen je motor bewonderen.
Dit is geen motor voor de lange afstanden. Maar door je zitpositie en de gestroomlijnde kuip komt dit beestje wel helemaal tot zijn recht op de snelweg. Kijk maar naar onze scores:
Wij mogen graag sportief rijden in de Eifel of de Alpen, maar dat ligt niet bepaald dichtbij. Om dat hele eind op een supersport af te moeten leggen… Uh, nee. Dankje.
Voor een trip van dergelijke omvang kom je al snel uit bij een toursport. Een combinatie tussen een toermotor en een supersport. Je zit verder voorover gebogen dan op een toermotor, maar het is absoluut geen buikschuiver. Een langer ritje is ook prima te doen voor je polsen trouwens.
Geen extreme scores voor dit type motor, maar alles wel bovengemiddeld. Gewoon, omdat ‘ie vrijwel alles wel kan.
De toursport kan ‘vrijwel alles’ aan. Maar wat nou als je door de ardennen rijdt en een onverharde weg roept je naam. Tegelijkertijd wil je nog net zo sportief kunnen rijden als op andere motoren op deze lijst. Dan is de keuze vrij simpel: De adventure bike is voor jou.
De zitpositie en het comfort van deze motor maken ‘m uitermate geschikt voor lange afstanden met sportieve stukken. Tegelijkertijd beschermt het windscherm je op de snelweg, terwijl de vering de impact van een slecht wegdek moeiteloos wegneemt. Kortom, een schitterende motor.
En dat het een schitterende motor is, zie je terug in onze scores voor dit type:
Conclusie
Motoren moeten ervaren worden. We hebben je een idee proberen te geven van de verschillende opties inclusief de voor- en nadelen. Maar niks is beter dan een proefrit. Zo kom je er misschien achter dat je een supersporter er gaaf uit vind zien, maar op ergonomisch vlak toch andere voorkeuren hebt.
Welk type motor je ook aanspreekt, je zult er schitterende exemplaren van vinden op Motor2Go. Veel dealers en particulieren kiezen ons platform voor motor verkoop. Je kunt daardoor kiezen uit honderden exemplaren, zo kun je gegarandeerd een motor kopen die helemaal naar wens is. Neem vooral een kijkje, ga lekker browsen. En als je er klaar voor bent, maak een proefritje!