Waarom beginnen met motorrijden (Deel 4: Een bijzondere vriendschap)

Waarom beginnen met motorrijden (Deel 4: Een bijzondere vriendschap) afbeelding

In het vorige deel had ik het over de hechte band, de vriendschap die motorrijders met hun motor hebben, maar er is meer …

Motorrijders hebben onderling een band

Een band waar op veel manieren uiting aan wordt gegeven. Een van de meest opvallende, die ook voor niet motorrijders opvalt, is de "Biker Wave", de groet tussen motorrijders. Een traditie die al tenminste 120 jaar bestaat.

Het is een gebaar van erkenning, van vriendschap, een gebaar dat we naar elkaar maken, omdat we deel uitmaken van een gemeenschap. We zijn bondgenoten, familie, of we elkaar nu kennen of niet. De boodschap van de wave is to the point: "Hey maat, blijf veilig."

Bekijk hier alle motoroccasions 

Maar er zit meer achter, te beginnen met de geschiedenis 

Hoe is de wave ontstaan, wie is er ooit op het idee gekomen om elkaar waar dan ook, te groeten? Als het, zoals hier, gaat om de begindagen van het motorrijden, dan vloeien feiten en legendes makkelijk in elkaar over, maar er is bewijs voor het verhaal hieronder.

Hoe is de Biker Wave ontstaan?

Het gebaar is waarschijnlijk organisch ontstaan uit de gemeenschappelijke passie voor motorrijden en het delen van een gevoel én de weg met elkaar. Het is echt populair geworden in 1904, toen Arthur Davidson en William Harley, de vaders van Harley-Davidson, elkaar op hun motoren onderweg tegenkwamen, ze herkenden elkaar en brachten - gewoon - elkaar een groet. Het was dus eigenlijk een normale groet tussen vrienden, maar een die door omstanders werd opgemerkt met het gevolg dat erover gesproken werd. De twee mannen waren razend populair, echte influencers van die tijd, dat maakte hun onderlinge groet al snel een gevestigde gewoonte onder motorrijders. In het begin van de twintigste eeuw reden er niet heel veel motorfietsen rond, de gewoonte verspreidde zich daarom snel onder alle bikers waarmee de biker wave zich vestigde zich onder alle motorrijders, of ze nu op Harley-Davidsons of andere motoren reden. Sindsdien en tot op heden maakt het een deel van onze rijderscultuur uit. 

Wat betekent het eigenlijk

De biker wave is een manier om te erkennen dat degene die je tegenkomt dezelfde passie heeft als jij. Het is mooi en bijzonder omdat het emotie en verwantschap laat voelen. Zeker in het begin van de 20ste eeuw, maar ook nu nog, zit er een stukje gevaar in en juist daarom schept het een sterke band tussen ons. De wave die we met een andere motorrijder uitwisselen is dus meer dan een simpele groet, het is een teken van respect en solidariteit: Als je in nood komt, kom ik je helpen, en ik weet dat jij mij zult helpen.

 

Waarom beginnen met motorrijden - De saamhorigheid

 

Hoe groet je

De klassieke Biker Wave, zoals die ook tussen Arthur en William werd uitgewisseld, is eenvoudig maar beladen met symboliek. Je linkerhand laat het stuur los en je arm zwaait een beetje naar buiten en een beetje naar beneden terwijl je een V maakt met je middel- en wijsvinger. Als biker maak je daarmee geen symbool van victory, maar doordat je je hand lager dan je stuur brengt, geef je met de symboliek de betekenis aan dat je twee wielen op de grond houdt, daarmee maak je elkaar duidelijk om veilig te rijden. 

De wave kan ook op andere op andere manieren worden gedeeld, bijvoorbeeld door kort te knipperen, sommigen steken een hand op of een duim omhoog, ook het uitsteken van een been zie je gebeuren, en gewoon met je helm knikken is ook een optie. Het hangt af van waar jij je goed bij voelt en wat je je eigen maakt. Het kan natuurlijk ook van de situatie afhangen.

Hoe groet je niet

Het eerste waar je aan moet denken is welke hand je moet vasthouden, rechts of links, dat verschilt met rechts of links verkeer. In het eerste geval is de klassieke begroeting gemakkelijker, omdat de koppelingszijde zich in het midden van de weg bevindt; moeilijker is in plaats daarvan te groeten met rechts waardoor je het gas los moet laten, dat wil geen enkele rijder. In dit geval (links rijdend) is een gebaar met de vingers van de rechterhand de oplossing, je houdt je hand op het stuur en hoeft niet met je linkerarm en handgebaren te maken die waarschijnlijk niet gezien zullen worden, of verkeerd begrepen kunnen worden door andere weggebruikers.

Wanneer groet je niet

Het is niet altijd mogelijk om te groeten, om logische redenen, maar vooral uit veiligheidsoverwegingen. Laten we dus groeten vermijden op moeilijke momenten, bijvoorbeeld in bochten of tijdens het remmen. Laten we het ook vermijden wanneer de andere motorrijder je wave niet zal zien of jouw wave verkeerd geïnterpreteerd kan worden door ander verkeer, laten we het ook maar niet doen als het regent of 's nachts, behalve dat het in deze omstandigheden zelfs gevaarlijk is, is je wave waarschijnlijk niet eens te zien. Ook bij evenementen waarbij er veel motorrijders zijn kun je het beter vergeten, je zou te lang met één hand moeten rijden.

Geen groet terug 

In de meeste gevallen wordt je wave beantwoord, maar als dat niet het geval is, vat dat dan niet slecht op. Er zijn meerdere redenen waarom dat kan gebeuren, enkele hebben we al benoemd. Houd altijd in gedachten dat je niet weet wat de andere rijder op dat moment bezighoudt. Misschien hebben ze je gewoon niet gezien, keken ze op dat moment in de spiegels of ergens anders naar, mogelijk was je tegenligger aan het schakelen of stond op het punt om te remmen, omdat er zich een plotselinge vertraging op hun weghelft voordeed. En heel misschien geeft een enkele rijder gewoon niet om de biker wave. Een botterik, een dwarsligger? Misschien, maar dat brengt ons niet op andere gedachten, onze biker wave voelt goed, doet goed en is geen moeite. Waarom beginnen met motorrijden? Om deel uit te maken van een loyale gemeenschap.

Een groet is zelden in andere gemeenschappen gebruikelijk, en zeker met de betekenis die wij eraan toekennen: onkreukbare loyaliteit aan elkaar.

Recent nieuws

RAM Mounts: vo...

Nieuwe motor gekocht? Of een nieuwe telefoon? Dan ben je vast op zoek naar een nieuwe tele...
Lezen

Ride On: De to...

Als motorrijder weet je dat een goede routeplanning en navigatie cruciaal zijn voor een ge...
Lezen

De onmisbare e...

Als motorrijder weet je dat de juiste uitrusting meer is dan alleen een helm, handschoenen...
Lezen