Een motorblok, twee wielen, een zadel en een stuur. Van mij mag je dat een motor noemen.
Maar, net als alle vogels vleugels hebben, is er nogal een verschil tussen een struisvogel en een kolibrie. Zo is een ritje op een struisvogel een populaire toeristische attractie, ik wil je echter sterk afraden om op een kolibrie te gaan zitten.
Net als bij de vogeltjes zijn er allerlei motor soorten, die overigens wél allemaal bedoeld zijn om op te gaan zitten, maar toch heeft elk type unieke kenmerken en ontwerpeigenschappen.
Laten we de vogeltjes even helemaal vergeten en eens kijken wat de verschillen tussen de diverse motor soorten zijn.
Toen ik een lijstje ging samenstellen kwam ik tot maar liefst 37 verschillende motor soorten. Omdat sommige van deze soorten elkaar overlappen en daardoor ook op elkaar lijken heb ik voor dit artikel ervoor gekozen om de lijst tot de populairste motor soorten te beperken. Er zijn binnen die 37 soorten varianten en subcategorieën, bij Motor2Go.nl zijn deze allemaal keurig gerangschikt in het bestand opgenomen. So, let’s go!
Ben je een snelheidsduivel dan is een sportmotor helemaal jouw ding.
Sportmotoren leveren hoge prestaties en zijn ontworpen om indrukwekkende snelheden en acceleratie te bieden. Ze hebben krachtige motoren met een hoog vermogen en koppel, waardoor ze snel kunnen accelereren en hoge topsnelheden kunnen halen. De prestaties worden verder bevorderd door hun lichtgewicht constructie met materialen zoals aluminium, magnesium of koolstofvezel. Verder vallen ze op door hun aerodynamisch ontwerp en een gestroomlijnde kuip.
Aan de agressieve zithouding moet je misschien even wennen, maar boven de 250 km uur is de naar voren gebogen zithouding en je voeten achter je lichaam de enige houding waarbij je de controle en stabiliteit over je fiets behoudt.
Wil je kilometers vreten, dan kies je natuurlijk een toermotor.
Toermotoren zijn geschikt voor langeafstandsritten waarbij je de kilometers comfortabel onder je door kunt laten rollen.
Uiteraard biedt deze categorie je een comfortabele zithouding, meestal rechtop, aangezien die houding het minst vermoeiend is en je daardoor het meeste comfort biedt tijdens lange ritten. De voetsteunen bevinden zich onder je, dat verstevigt de ontspannen positie en geeft minder belasting op je polsen, rug en nek.
Een echte toermotor is natuurlijk uitgerust met een groot windscherm en uitgebreid kuipwerk. Dit vermindert windgeruis, verbetert de aerodynamica en zorgt voor een optimale bescherming tegen weer en wind. Ook mag je rekenen op voldoende opbergruimte, zoals koffers of een fors bagagerek. In vergelijking met andere type motoren hebben toerfietsen een aanzienlijk grotere brandstoftank, want als je rustig door wilt zoeven is het nu eenmaal niet prettig om na elke paar honderd kilometer weer bij een tankstation stil te moeten staan.
Ook erg prettig is de stabiele en voorspelbare wegligging van deze toerbuffels. De langere wielbasis en grotere totale lengte geeft je merkbare, betrouwbare stabiliteit, ook bij hogere snelheden.
Is een toerbuffel net iets te veel voor je, maar kies je liever wel voor comfort, stijl en uitstraling?
Dan is een chopper of cruiser wel iets voor je. Deze motoren hebben een klassieke uitstraling en een laag zadel. Een echte chopper heeft natuurlijk een lange glimmende voorvork. Choppers en cruisers zijn beide motor soorten die bekend staan om hun relaxte rijstijl en kenmerkende ontwerpen. Hoewel er enige overlap is tussen de twee, hebben ze ook hun specifieke eigenschappen.
Meestal hebben ze een krachtige V-motor, zoals die van Harley-Davidson, die al bij lage toerentallen veel koppel levert. Dit maakt ze geschikt voor relaxed cruisen met de focus op koppel in plaats van snelheid. De voetsteunen zijn meestal naar voren geplaatst en door de vorm van het stuur komen de handvatten dicht bij de rijder op een gemakkelijk bereikbare positie.
Hun retrostyling is geïnspireerd op klassieke motorfietsen uit het verleden, met supermooie kenmerken die terugkomen in de chromen details, gespaakte wielen en rebelse vormgeving. Wat ook altijd opvalt, is hun heerlijke karakteristieke geluid. Deze motoren herken je niet in de laatste plaats aan hun kenmerkend uitlaatgeluid dat absoluut een deel van hun charme en persoonlijkheid weergeeft. Lekker rustig en diep, niet te vergelijken met het jankende geluid van een sportmotor.
Als retro niet je ding is, maar je toch naar de basis terug wil, kijk dan eens naar een naked-bike.
Naked-bikes en streetfighters, zijn motoren met een minimalistisch ontwerp, en naked betekent natuurlijk geen kuipwerk. Het frame is zichtbaar, waarbij delen van het frame en het motorblok niet bedekt wordt door platen of kuipwerk. Dit geeft die lekker ruwe, rauwe uitstraling. Ook op een naked-bike zit je rechtop, waarbij de voetsteunen zich onder je bevinden en het stuur op een gemakkelijk bereikbare positie. Op zich een best comfortabele en ergonomische zithouding, die ideaal is voor dagelijks woon-werkverkeer en lekker sportief rijden.
Door het minimalistische ontwerp en de lichtgewicht constructie bieden naked bikes uitstekende manoeuvreerbaarheid, wat zorgt voor een plezierige rijervaring, zowel in stadsverkeer als op bochtige wegen. Naked bikes bieden een compromis tussen sportiviteit en dagelijks gebruiksgemak. Dus, zoek je een veelzijdige en opwindende rijervaring, try naked!
Wanneer je echt voor het avontuur gaat, mag asfalt je niet beperken
Wil je ook off-road je weg kunnen vinden, of banen, dan biedt een All-road motor je die optie. Deze motorfietsen combineren off-road capaciteiten met geschiktheid voor op de weg. De hogere zitpositie, langere veerwegen en noppenbanden geven je de ruimte om zowel op verharde als onverharde wegen te rijden. All-road motoren zijn ontworpen om verschillende terreinen te temmen, zowel op verharde wegen als op off-road paden geven ze je de gelegenheid om je lekker uit te leven. De lichtgewicht constructie en hun wendbare ontwerp maakt ze geschikt voor een echt off-road avontuur. Deze motoren laten je gecontroleerd manoeuvreren op smalle paden, of met je gas vol open tegen een steile helling opklimmen. Het allround bandenprofiel van deze motoren zorgt voor grip op verschillende soorten ondergrond.
Ben je van plan om echt uit te gaan pakken met je motor, zorg dan dat jijzelf, maar ook je motor voldoende bescherming heeft, een skidplate onder het motorblok van je fiets en handkappen voor je handen zijn een goede en noodzakelijke bescherming tegen stenen en takken tijdens uitdagende ritten.
Het zal je misschien verrassen, maar All-road motoren bieden je een comfortabele zithouding. Dit maakt ze tevens geschikt voor lange ritten. Door hun gebruikskarakter worden ze meestal ook uitgevoerd met een verstelbaar stuur- en zadelhoogte, zo kun je de motor aanpassen aan je eigen voorkeur en lichaamsbouw.
Avontuur is avontuur, dus ook je tent en campingspullen moeten meegenomen kunnen worden. Ook daar is op gerekend. All-road motoren zijn uitgerust met volop bagagemogelijkheden, zoals koffers en topkoffers en interessante handlebar-bags, er zijn uitgebreide mogelijkheden. De motoren leveren voldoende kracht, vermogen en koppel voor zowel snelweg als off-road rijden en zijn in staat om zware belastingen te dragen, zowel aan bagage als passagiers.
Niet iedereen zal het met me eens zijn, maar toch, als laatste in dit rijtje, de scooter.
Scooters verdienen wel degelijk een plekje tussen de motor soorten, al was het maar omdat je ook voor deze categorie tweewielers het A-rijbewijs nodig hebt. Scooters hebben een andere constructie gevormd door een step-through frame uit platen, ze hebben meestal een automatische transmissie en een platform met flink wat ruimte voor je voeten en extra bagage. Vanwege hun wendbaarheid en brandstofefficiëntie zijn ze vooral populair voor stadsverkeer. Het step-through frame maakt het op- en afstappen heel gemakkelijk, zelfs wanneer je een rok of jurk draagt. De automatische transmissie is het grote voordeel voor stadsverkeer rijden, vooral tijdens spitsverkeer wanneer je optimaal gebruik kunt maken van hun wendbaarheid en smalle bouw.
Door druk verkeer heen manoeuvreren is de super power van de scooter en parkeren … zelfs op hele krappe plekjes is dat geen probleem.
En dan de opbergruimte. Waar je bij een motor zij- en topkoffers aan de motor bevestigd ziet, is bij een scooter de bergruimte in het frame ingebouwd, je vindt een groot opberg vak onder het zadel en allerlei handige vakjes geïntegreerd in het scherm aan de voorkant en in de beplating aan de achterkant. Een scooter biedt voldoende ruimte om je persoonlijke bezittingen, boodschappen en als je geparkeerd staat je helm op te bergen.
Kortom, scooters zijn ideaal voor korte afstanden, stadsverkeer en het vermijden van parkeerproblemen. Gemakkelijk, zuinig en eenvoudig rijplezier.
Geluk kun je niet kopen, motoren wel en is dat niet eigenlijk hetzelfde?