Welke helm moet je kiezen?

Welke helm moet je kiezen?  afbeelding

Welke helm moet je kiezen? 

Een helm is niet weg te denken bij motorrijders. Naast dat het dragen van een helm verplicht is, is het ook van levensbelang om een helm te dragen tijdens het motorrijden. Als motorrijder kun je niet zonder helm, dat maakt een helm dan ook echt iets persoonlijks. Niet alleen vanwege de looks, maar vooral vanwege de veiligheid tijdens het rijden. 

Of je nu een beginner bent die z’n rijbewijs net heeft behaald, of iemand bent die het motorrijden weer is gaan oppakken, een helm is en blijft essentieel. Maar je kunt natuurlijk ook gewoon toe zijn aan een nieuwe helm. 

Maar waar moet je op letten bij het kopen van een nieuwe helm? Welke helm moet je kiezen? In deze blog proberen we dit zo goed mogelijk te beantwoorden zodat jij jouw perfecte helm vindt. 

Welke soorten helmen zijn er?

Er zijn vier soorten helmen. Met ieder z’n eigen voor- en nadelen. De helm typen op een rijtje: 

- Integraal helmen

- Open helm

- Systeem helm

- Cross helm

Integraalhelm

Dit is de meest veilige variant. Hier betaal je wel een prijs voor: het is namelijk ook meteen de helm met het minste gevoel voor vrijheid. De integraalhelm loopt helemaal door tot voorbij je kin en hiermee bescherm je je gehele hoofd. Als je je vizier dicht hebt, zit je hier als het ware met je hele hoofd ‘in’. Dit zorgt er ook voor dat een integraalhelm de meest stille helm is van allemaal.

Het grootste nadeel is dat deze helmen helemaal dicht zitten. Het echte gevoel van de wind in je smoel wordt hiermee bijna helemaal weggenomen. Maar met schuifjes kun je de helm gelukkig nog wel ventileren.

De meeste integraalhelmen komen tegenwoordig met ingebouwd zonnevizier die je met een schuifje eenvoudig op en neer kunt bewegen.

Open helm

De meest simpele variant. De open helm wordt ook wel jethelm of gekscherend ‘potje’ genoemd. Met een open helm bescherm je eigenlijk alleen maar je schedel. Heb je een open helm met vizier of bril? Dan bescherm je er ook je ogen en je gezicht mee. 

Het grootste voordeel van een open helm is de openheid en het gevoel van vrijheid en lucht. De open helm is ideaal voor mooi weer rijders en mensen die een bril dragen. En natuurlijk voor mensen die last van claustrofobie hebben.

Het voordeel is tegelijkertijd ook een nadeel: de openheid. Hierdoor heb je meer last van wind je in gezicht en ben je niet goed beschermd tegen vliegjes. Of nog erger, steenslag.

Systeemhelm

Spreken zowel de veiligheid van de integraalhelm als de openheid van de open helm je aan? Kies dan voor een systeemhelm, die brengt het beste van beide werelden samen. 

Je kunt bij een systeemhelm namelijk het kinstuk omhoog schuiven. Is het mooi weer? Dan kun je van de systeemhelm een open helm maken. En heb je net even wat meer bescherming nodig? Dan kun je met een dichte helm rijden.

Door dit mooi stukje mechanisme is de systeemhelm vaak wel wat groter en zwaarder. Een ander nadeel van deze helm is het veiligheidskeurmerk. Deze geldt vaak namelijk alleen bij een dichte helm. Let hier dus goed op! 

Crosshelm

crosshelm

Wil je vooral gaan crossen of off road gaan rijden? Kies dan voor een crosshelm. Deze zijn speciaal ontworpen voor off road activiteiten. Zo vangt de grote klep opvliegend zand, modder en steentjes op en beschermt de grote (losse) crossbril je ogen.

Een ander opvallend kenmerk van deze helm is het grote kinstuk. Dit verlengde kinstuk is dusdanig ontworpen dat je een optimale zuurstoftoevoer krijgt tijdens de rit. Niet gek als je je bedenkt dat deze helmen vaak gebruikt worden tijdens motorsport. 

Een goede pasvorm

Het belangrijkste element bij het kiezen van een (nieuwe) helm: de pasvorm. De pasvorm is met name belangrijk in hoeverre de helm bescherming biedt. Daarom is het van belang dat de helm precies om jouw hoofd past. 

Een helm die slecht past zorgt namelijk voor veel ongemak. Een helm die te klein is geeft al snel hoofdpijn. Een te grote helm beschermt je hoofd niet goed tijdens de val. En bij het rijden op hoge snelheid kun je het gevoel krijgen dat je helm af kan schieten. Ook is dit onhandig bij het draaien van je hoofd. 

Bepaal daarom dus eerst welke pasvorm jij hebt voordat je überhaupt gaat kijken naar de looks van een helm. Maar hoe bepaal je de pasvorm?

Meten is weten

Ieder hoofd is weer anders en grofweg zijn er drie pasvormen: rond, ovaal-rond en ovaal. Bij deze pasvormen passen verschillende soorten helmen.

Naast pasvorm heb je ook te maken met maten. Over het algemeen lopen de maten van een motorhelm uiteen, van XXS tot XXL. Om deze maat te bepalen, zul je met een meetlint de omtrek van je hoofd moeten meten. 

Het is van belang om de grootst mogelijke omtrek van je hoofd te meten. Begin met het meetlint rond je hoofd te trekken, tot net boven je wenkbrauwen en aan de zijkanten net boven je oren. Schrijf de omtrek op en herhaal dit een aantal keren door het meetlint op verschillende hoogtes te houden. Heb je dik of veel haar? Trek het meetlint dan iets strakker aan. 

Houd de grootst mogelijke omtrek aan, dit kun je vervolgens gebruiken als indicatie voor het aanschaffen van een helm. Bij alle merken en type helmen kun je een maattabel raadplegen om de helm grootte bepalen.

Naast de helmmaat is het ook van belang om dus naar de pasvorm te kijken. 

 

Wat voor hoofd heb jij?

Het vinden van de juiste helm is dus nog niet zo eenvoudig. Houd er dan ook rekening mee dat er geen enkel merk helm bestaat dat op ieder hoofd past. De vorm van je hoofd bepaalt dus in zekere mate welk merk het beste bij je past. 

De meer ervaren motorrijders zullen gekscherend tegen elkaar zeggen dat ze een Shoei- of Arai hoofd hebben. En omdat er nogal wat motormerken zijn, maakt dit de juiste keuze voor je helm er niet gemakkelijker op. 

Hoe vind je dan in hemelsnaam de perfecte helm? Ga in ieder geval naar een motorzaak om verschillende helmen van tevoren te passen. Hier kun je namelijk de helm even opzetten en testen. Online kun je dit niet. Koop alleen online als je exact dezelfde helm nogmaals wilt aanschaffen. 

Hoe kun je de helm het beste passen?

de helm passen

Heb je een aantal mooie helmen gevonden op basis van jouw maat en pasvorm? Zet dan de helm op en trek beide kinriemen naar de buitenkant. Hiermee zet de helm gemakkelijker op en voorkom je dat je de riemen mee naar binnen trekt. Zet de helm niet recht van boven Trek de helm juist over je voorhoofd heen naar achteren en vervolgens naar beneden.

Wanneer zit de helm goed? Nu je de helm op hebt, zou deze comfortabel moeten zitten en zou je geen last van drukpunten moeten hebben. Om te bepalen of de helm niet te groot is, zou je met een korte, snelle beweging je hoofd naar links en rechts kunnen schudden. Als de helm zonder vertraging meebeweegt, zit ie als gegoten. Blijft de helm bij deze beweging wat achter, dan is ie te groot. 

Zat de helm goed? Pak dan de helm met twee handen vast en beweeg de helm naar voren en naar achteren. Als het goed is zal je hoofdhuid dan wat meebewegen. Gebeurt dit niet, is je helm te groot. 

Waar moet je nog meer op letten?

Om een helm goed te testen, raden we aan deze een tijdje op te houden, dan kun je de volgende zaken testen. Een helm die goed past zorgt ervoor dat je wangen wat ingedrukt worden zonder dat je daarbij op je wangen hoeft te bijten. 

Het is belangrijk dat de helm je hele hoofd omsluit, zonder dat je kin er te ver onderuit steekt. Tijdens het dragen van de helm zouden oren niet dubbelgeklapt moeten zitten en zou er geen enkele vorm van druk moeten ontstaan. 

Zorg ervoor dat je ogen ongeveer in het midden van de vizier opening zitten. Kijk of je een vinger tussen je voorhoofd en de helm kunt stekken. Lukt het je om je vinger er flink tussen te wringen? Dan is je helm iets te groot.

Denk aan je bril

Voor de brildragers onder ons. Controleer goed of je je bril nog op kunt krijgen. Gelukkig hebben de meeste helmen een speciaal gleufje in de voering zitten waar je de brilpoten in kwijt kunt. Zit je bril niet lekker in je helm? Of krijg je ‘m er alleen met veel moeite in? Zoek dan nog even verder.

Conclusie

Als het goed is kun je na het lezen van deze blog op zoek gaan naar een perfect passende helm. Wij wensen je alvast veel rijplezier en veiligheid!

 

 

 

Recent nieuws

RAM Mounts: vo...

Nieuwe motor gekocht? Of een nieuwe telefoon? Dan ben je vast op zoek naar een nieuwe tele...
Lezen

Ride On: De to...

Als motorrijder weet je dat een goede routeplanning en navigatie cruciaal zijn voor een ge...
Lezen

De onmisbare e...

Als motorrijder weet je dat de juiste uitrusting meer is dan alleen een helm, handschoenen...
Lezen