Wanneer moet je je motorbanden vervangen?

Wanneer moet je je motorbanden vervangen? afbeelding

Wanneer moet je je motorbanden vervangen?

Goede banden zijn essentieel voor jouw veiligheid tijdens het motorrijden. Daarom is het belangrijk dat je zorgt dat de banden van je motor in goede staat zijn. Het is essentieel om te te weten wanneer je je banden moet vervangen.

Slechte en versleten banden kunnen namelijk voor gevaarlijke situaties zorgen. In dit artikel leggen we uit op welke signalen je als motorrijder moet letten voor het vervangen van je motorbanden. Bij motorbanden ligt het vervangen een stuk complexer dan bij het vervangen van autobanden. Na het lezen van het artikel weet jij precies waar je op moet letten. Zo zul je je banden nooit meer te vroeg of te laat vervangen.

Controleer je banden regelmatig

controleer van je banden regelmatig 

Om je veiligheid te waarborgen en de prestaties van je motor op peil te houden, is het belangrijk om te weten welke dingen je moet controleren.

Volgens Michelin is het belangrijk om de volgende zaken in de gaten te houden:

- De staat van de banden

- De profieldiepte van de banden

- Eventuele impact-schade of andere tekenen van ongewone slijtage

- Controleer de bandenspanning 2 keer per maand

Als je dit goed in de gaten houdt, zorg je ervoor dat je met een goed en veilig gevoel de weg op kunt. Laten we nu verdergaan met de signalen waaraan je kunt herkennen dat je banden toe zijn aan vervanging.

Signalen waaraan je herkent dat je je motorbanden moet vervangen

Bij het controleren van de banden is het essentieel dat je weet waar je op moet letten. Anders kun je niet bepalen dat je banden toe zijn aan vervanging. Door op de volgende signalen te letten, weet jij precies wanneer het tijd is om je banden om te wisselen voor een nieuw paar.

1. De leeftijd van de banden

De leeftijd van de banden

De leeftijd van je banden is ontzettend belangrijk. Die vier cijfers zitten niet voor niets aan de zijkant van je band. De cijfers geven namelijk aan wanneer je band is geproduceerd. Hoewel het in eerste instantie misschien wat gek lijkt, zijn de vier cijfers vrij eenvoudig te ontcijferen. De eerste twee cijfers staat voor de week, de laatste twee staan voor het jaar. Stel, aan de zijkant van je banden staat 2419. Je raadt het al, in dat geval zijn je banden in week 24 van 2019 geproduceerd. 

De meeste bandenmerken hanteren een richtlijn van zo’n 5 jaar. Dan is het over het algemeen tijd om de banden te vervangen. De rubber begint na deze periode namelijk uit te drogen, dit komt je banden absoluut niet ten goede. 

2. Diepte van het bandenprofiel

Bij een motorband is de profieldiepte zonder meer erg belangrijk. Profiel zorgt niet alleen voor meer grip op de weg, het zorgt ook voor de afvoer van water, zand en steentjes. Om het belang van een goed profiel te benadrukken: het is niet voor niets dat bandenproducenten als Michelin en Pirelli enorm veel geld steken in het ontwikkelen van een perfect bandenprofiel. 

In de meeste gevallen zie je op de zijkant van je band een indicator die aangeeft hoeveel profiel er nog op zit. Vaak uit zich dat in een driehoekje of de letters TWI. Dit staat voor Thread Wire Indicator. Wanneer de bovenkant van de driehoek of de letters TWI wordt bereikt, is de band versleten en is het tijd om deze te vervangen. 

Wij raden aan om je banden toch iets sneller te vervangen. Hoewel het wettelijke minimum voor profieldiepte 1 mm is, achten wij het verstandig om je banden te vervangen wanneer het profiel 2 mm is. Als je wilt, kun je het profiel ook zelf opmeten met een schuifmaat. Maar dan moet je die net thuis hebben liggen..

3. Ongelijke slijtage 

Wanneer je bij stap 2 het profiel controleert, zorg er dan voor dat je het profiel op meerdere plekken controleert. Want in veel gevallen vindt slijtage niet gelijkmatig plaats over de gehele band. Hoe zit dat precies? Dat leggen we graag uit aan de hand van 2 voorbeelden.

Iemand die veel rechte stukken rijdt (zoals bij woon-  en werkverkeer), zal sneller te maken krijgen met een ‘vierkante’ band. In dat geval slijt de band in het midden sneller dan aan de zijkanten. Dat komt omdat er in dat geval weinig bochten worden gereden.  

Wanneer iemand veel op het circuit rijdt, worden er flink wat bochten meegenomen. In dat geval zullen de zijkanten veel sneller slijten dan het midden. 

Bij een ernstige vorm van ongelijke slijtage is het verstandig om je banden te vervangen.

4. Wanneer de band begint te ‘cuppen’

Wanneer de band begint te ‘cuppen’

Cuppen, wat is dat nou weer? Ik hoor het je denken. Het cuppen van je motorband houdt in dat er ergens een ongelijk slijtagepatroon plaatsvindt. Dit komt vaker voor bij de voorband dan bij de achterband. Dankzij cuppen ontstaat er als het ware een hoogteverschil in je bandenprofiel. Je kunt cuppen herkennen wanneer stukjes van je bandenprofiel naar buiten ‘krullen’. 

Waarom is cuppen gevaarlijk? Je motorbanden zijn ontworpen op een manier zodat het loopvlak van je zoveel mogelijk contact maakt met het wegdek. In geval van cupping ontstaan er op willekeurige plekken enig hoogteverschil in het profiel. Dit zorgt ervoor dat het contact met het wegdek onderbroken wordt en je grip op de weg afneemt. Dit kan voor gevaarlijke situaties zorgen. 

In het ergste geval kun je de controle over je motor verliezen. Neem het cuppen van je banden dus serieus, het is een duidelijk signaal dat schreeuwt om het vervangen van je banden. 

5. Beschadigingen of teveel pluggen in je band

Heb je met je huidige band een (paar) keer lek gereden? Dan zal je ongetwijfeld een plug in je band hebben. Wanneer je teveel pluggen of slechte pluggen in in je band hebt, is het tijd om de band te vervangen. 

Zijn er andere overduidelijke beschadigingen zoals scheuren of gaten zichtbaar op de band? Overweeg dan om je band te vervangen. Hoewel dit natuurlijk volledig je eigen keuze is.

6. Hoe zorg je ervoor dat je motorbanden toch zo lang mogelijk meegaan? 

motorband lang meegaan

Nu je weet wanneer je je motorbanden het beste kunt vervangen, willen we je nog wat tips meegeven hoe je het meeste uit je motorbanden haalt. 

Zorg er allereerst voor dat je je bandenspanning op peil houdt. Banden met te weinig spanning zorgen voor meer weerstand en dus meer slijtage.

Tijdens de ‘winterstalling’ is het belangrijk om je motor met de banden van de grond af te zetten. Je motor kan zo een paar maanden stilstaan, in die periode kunnen je banden ‘platter’ worden.

Heb je nieuwe motorbanden aangeschaft? Rijd deze dan eerst voorzichtig in. Hoe doe je dat? Rijd de eerste 150 km voorzichtiger dan normaal. Rijd dus niet op hoge snelheid en doe even rustiger aan in de bochten. We weten dat het veel gevraagd is, maar het is maar 150 km. Houd je dit vol, dan zul je zien dat je banden langer meegaan. En na het inrijden hebben je banden optimale grip om vol gas te gaan.

Recent nieuws

RAM Mounts: vo...

Nieuwe motor gekocht? Of een nieuwe telefoon? Dan ben je vast op zoek naar een nieuwe tele...
Lezen

Ride On: De to...

Als motorrijder weet je dat een goede routeplanning en navigatie cruciaal zijn voor een ge...
Lezen

De onmisbare e...

Als motorrijder weet je dat de juiste uitrusting meer is dan alleen een helm, handschoenen...
Lezen