Waarom beginnen met motorrijden (deel 2)

Waarom beginnen met motorrijden (deel 2) afbeelding

Het eerste deel van ‘waarom beginnen met motorrijden’ sloot ik af met het statement: “Motorrijden is een levensstijl”.

Dat klinkt natuurlijk best stoer, maar het zegt niet echt veel als ik dan niet uitleg wat dat voor mij betekent. Laat me beginnen met een verhaal over;

De verbondenheid tussen motorrijders.

Een paar jaar geleden kwam ik een advertentie tegen voor een lang weekend in een kasteelhotel in Trier, Duitsland. Een aanbieding die ik niet wilde laten schieten en waar zelfs mijn vriendin warm voor liep. Dat warmlopen was geen overbodige luxe, de aanbieding was alleen geldig in de weekenden van half januari tot half februari.

Op de kaart kwam ik erachter dat het een rit van zo’n 340 Km was. Jawel op de kaart. Ik had toch gezegd dat het een paar jaar geleden was.

Oké 340 Km, echt wel een uurtje of vijf schatte ik, dus tegen m’n vriendin zei ik: “Nou denk dat we het wel in vier uur halen hoor, we hoeven ook maar één keertje te tanken onderweg. En dan, we zitten goed beschermd achter de kuip, voordat we het echt koud krijgen liggen we in Trier in een warm bed.”

Een uurtje eerder weg van de zaak op vrijdagmiddag bleek nog even een dingetje. Maar ook dat bracht ons niet van de wijs en uiteindelijk reden we met een letterlijk en figuurlijk schraal zonnetje op onze rechterschouders de straat uit richting het zuiden. Deze perfecte timing zorgde ervoor dat we ons gedwongen in de gezellige drukte van de avondspits rond Maastricht moesten mengen. Dan toch ook maar meteen de tijd genomen om te tanken en een hapje te scoren.

Hoe verder we door België kruisen, hoe donkerder de wegen worden. Geen van ons tweeën heeft ooit gemerkt dat we de grens met Duitsland passeerden, tenminste niet totdat we ineens de borden niet helemaal meer begrepen. Vraag me niet hoe, maar ik heb het toen voor elkaar gekregen om de overdag ongetwijfeld leuke landweggetjes, in het pikdonker te gaan rijden. Onder deze omstandigheden hadden die weggetjes hun charme snel verloren om over de stemming op de motor maar te zwijgen.

 

Waarom motorrijden

 

Het avontuurlijk toeren over landweggetjes die hopelijk ergens in de buurt van Trier liggen, maar op dat moment in niemandsland, is geen aanrader. Zeker wanneer je in Maastricht voor het laatst je tank hebt gevuld. Ik wist in ieder geval zeker dat het geen storing was toen het tankreserve-lampje naar me begon te knipogen.

De ijzige kou wedijverde met de ijzige stilte achterop onze fiets. Dan tot overmaat van ramp een kruising die uitnodigend lonkt om zowel rechtdoor als rechtsaf te slaan. Maar wacht, komt daar nou een motor ons tegemoet? Hoe groot is de kans nou werkelijk dat er net zo’n halvegare als wij, in januari en na middernacht op een donker landweggetje rijdt?

Deze reddende engel heeft ons eerst naar een tankstation geloodst, de automaat accepteerde alleen Duitse Marken, die ik natuurlijk even niet bij me had, hij wel. Gretig slokte de automaat zijn tientje op zodat ik daarna mijn tank kon vullen. Met voldoende peut was het geen probleem om achter hem aan te rijden tot het bord “Trier 5 Km”.

Nog even een zwaai en daarna draaide hij zijn gas vol open, stijlvol!

Recent nieuws

RAM Mounts: vo...

Nieuwe motor gekocht? Of een nieuwe telefoon? Dan ben je vast op zoek naar een nieuwe tele...
Lezen

Ride On: De to...

Als motorrijder weet je dat een goede routeplanning en navigatie cruciaal zijn voor een ge...
Lezen

De onmisbare e...

Als motorrijder weet je dat de juiste uitrusting meer is dan alleen een helm, handschoenen...
Lezen