Motorrijden, Remmen In De Bocht

Motorrijden, Remmen In De Bocht afbeelding

Motorrijden is gas geven en … remmen!

Met welke van de twee acties je ook bezig bent, je houdt alleen je balans zolang je banden voldoende grip op het wegdek hebben en jij als rijder die balans niet verstoort met je zithouding. Iedere motorrijder kan over een spekglad wegdek in een rechte lijn vooruit blijven rijden. Zolang je beheerst gas geeft en rustig in je rem knijpt, blijft de grip behouden, zolang je met je lichaam, het zwaartepunt van je motor niet verstoort blijft de balans van jou en je motor in stand. 

Wanneer je een bocht instuurt verandert je balans. 

De grip van je banden compenseren de verstoring tot het moment dat je motor onder de veranderde hoek ten opzichte van het wegdek weer in balans is. Je stuurt uiteindelijk met het gewicht (massa) van je lichaam en motor, de totale massa van jou en je motor wordt door de centrifugaal kracht naar de buitenkant van de bocht geduwd waardoor de grip op de weg door de zijkanten van het bandenvlak wordt geleverd.

Motorrijden

Het moment dat de grip verloren gaat neemt de centrifugaalkracht de overhand waardoor het dan slippende wiel naar de buitenkant van de bocht wordt geduwd. Slipt tijdens het motorrijden je voorwiel bij remmen in de bocht dan sleept je motor je gracieus mee naar de buitenkant van de bocht. Slipt je achterwiel, en krijgt deze onverwachts weer grip, dan word je van je motor gebokt en naar het midden van de bocht gelanceerd, jij eerst en je motor zal je tollend door de lucht volgen.

Wanneer je tijdens het motorrijden in de bocht remt dan maak je vrij snel kans op een van deze twee scenario's.

Wanneer je achterwiel slipt dan is de kans groot dat je motor gaat bokken op het moment dat de band weer grip krijgt. Krijgt de band geen grip dan glijdt de motor onder je vandaan maar wanneer deze wel weer grip krijgt dan is dat meestal zo rigoureus dat de motor je uit het zadel werpt, de befaamde highsider.

 

Motorrijden remmen in de bocht

 

Met een, eventueel door een te krachtig ingedrukte rem, slippend voorwiel kun je de mazzel hebben dat de band weer grip krijgt door de motor iets rechterop te zetten, bijna een trademark van Marc Marquez. 

Krijg je je motor weer voldoende rechtop dan maak je de bocht een fors stuk ruimer, hopelijk heb je jezelf voldoende ruimte gegeven voor je de bocht instuurde en kun je hopelijk een valpartij voorkomen.

Houd je voeten op de steps

Motorrijden is samen met je machine de balans hebben die op dat moment vereist is. Rechtdoor op een vlakke droge weg, of naast je motor hangend om door een bocht te jakkeren, het is een samenspel van grip, centrifugaalkracht en zwaartepunt. Het zwaartepunt blijft het best daar waar het hoort wanneer jij je voeten op de steps houdt. 

In Nederland zijn er verschillende organisaties die slip- en remcursussen voor motorrijders aanbieden, zoek er het liefst een uit waar je aan de cursus op een van hun aangepaste motoren kunt deelnemen.

 

Recent nieuws

RAM Mounts: vo...

Nieuwe motor gekocht? Of een nieuwe telefoon? Dan ben je vast op zoek naar een nieuwe tele...
Lezen

Ride On: De to...

Als motorrijder weet je dat een goede routeplanning en navigatie cruciaal zijn voor een ge...
Lezen

De onmisbare e...

Als motorrijder weet je dat de juiste uitrusting meer is dan alleen een helm, handschoenen...
Lezen