Motorrijden met de juiste zithouding

Motorrijden met de juiste zithouding afbeelding

Op je werk is een juiste zithouding belangrijk, maar tijdens het motorrijden is dit misschien nog wel veel belangrijker. Toch wordt de juiste zithouding door veel motorrijders onderschat. De juiste zithouding is niet alleen comfortabel, je vermijdt hiermee ook onnodig fysiek ongemak. Door de juiste houding aan te nemen oefen je daarnaast ook flink wat invloed uit op het rijgedrag van je motor. Je hebt namelijk meer controle over je motor wanneer je er op de juiste manier op zit.

De juiste zithouding natuurlijk altijd afhankelijk is van het type motor dat je rijdt. Op een supersport is een andere zithouding vereist dan op een toermotor. In dit artikel hebben we tips voor je op een rij gezet waarmee je een motorrit zolang mogelijk volhoudt. En waarmee je zo goed mogelijk kunt anticiperen op veranderende omstandigheden. Laten we beginnen!

Belangrijkste tips voor de juiste zithouding tijdens het motorrijden

 

juiste zithouding bochten

 

De belangrijkste tip voor een juiste zithouding op je motor is volledig te ontspannen. Dit lijkt makkelijker dan het is. Want onbewust hebben veel motorrijders de neiging om zich ‘vast te klemmen’. Bijvoorbeeld door zich met de benen aan de tank te klampen of met de handen in het stuur knijpen.

Als het niet eerste keer op een motor is, is dit absoluut niet nodig. Je tank gaat er heus niet vandoor. Just relax! Houd je knieën in een hoek van ongeveer 45 graden tegen de tank, zo heb je voldoende grip wanneer je door een bocht gaat. Plaats je handen op het stuur en zorg dat je je armen licht gebogen houdt.

Net als je armen, is het belangrijk om je rug ook licht gebogen te houden. Als je namelijk helemaal rechtop zit, zul je dit snel voelen in je rug. Dit kan leiden tot rugklachten. Probeer daarom dus te motorrijden met een licht gebogen rug, dan zul je het ook een stuk langer volhouden.

Zet je voeten op de voetsteunen met je voeten en hielen licht naar binnen geplaatst. Door deze positie aan te nemen, ben je in staan om snel te kunnen reageren tijdens de onverwachte situaties. Je kunt dan namelijk snel anticiperen en je rem en koppeling in no-time bedienen.

Wanneer we het over kijktechniek hebben, kijk dan bewust waar je naartoe wilt rijden. Je motor gaat als het ware waar jij naar kijkt. Hij volgt je blik, dat gebeurt onbewust. Je leert jezelf de juiste kijktechniek aan door je te focussen op de weg.

En de laatste tip: Pas je zithouding aan aan de situatie. Er zijn situaties waarbij je de grip kunt vergroten door wat naast je motor te gaan hangen. Op een kletsnat wegdek bijvoorbeeld. In deze situatie kun je meer grip creëren door de motor wat meer rechtop houden terwijl je met je lichaam naar de binnenkant van de bocht draait.

De juiste zithouding is afhankelijk van het type motor 

 

zithouding type motor

 

Zoals al eerder genoemd, zijn bovenstaande tips vrij universeel. Maar je zithouding is altijd afhankelijk van de motor die je rijdt. De bouw en de besturing van de verschillende type motoren verschilt enorm. Kijk je naar een toermotor en waarvoor deze is gebouwd, is comfortabel zitten het belangrijkste. Want als het goed is ga je hier flinke afstanden op rijden. Dan is het wel zo fijn als je dat lang vol kunt houden. Aan de andere kant, bij sportmotoren is aerodynamiek juist van belang. Daarom zit je zoveel mogelijk achter de kuip om meer snelheid te kunnen maken.

Je postuur is van invloed op de zithouding van je motor

Niet alleen het type motor speelt een cruciale rol bij de juiste zithouding op je motor. Je postuur heeft namelijk ook een grote invloed op je zithouding. Daarom is het kopen van een motor die bij je postuur past zo belangrijk. Kies niet alleen een motor uit op basis van visuele of technische aspecten uit. Want iedereen is anders gebouwd. Daarom geldt dat niet iedere motor bij je past, kies daarom een motor die bij je lengte past. Wij Nederlanders kunnen nogal lang zijn..

Voor zowel mensen met lange of korte benen kan is het ontzettend belangrijk om de juiste motor te kiezen. Je wilt namelijk wel met je benen bij de grond kunnen. Met behulp van de website Cycle Ergokun je een simulatie van je postuur op een motor zien. Zo kun je inschatten of de motor waar je op uit bent bij je postuur past.

Maar vergeet niet om altijd een proefrit te maken voordat je een motor koopt. Tijdens een proefrit ervaar je namelijk direct hoe de zithouding is.

Gevolgen van een verkeerde zithouding

Als je vaak motor rijdt met een verkeerde zithouding, zul je dat snel merken. Dit zijn veelvoorkomende klachten bij motorrijders die met een verkeerde houding rijden:

  • Slapend gevoel in de benen en in het zitvlak
  • Hoofdpijn, nekpijn, schouderpijn
  • Last van je onderrug
  • Stijf gevoel
  • Tintelingen in je handen en vingers

Klinkt niet prettig, toch? Tijd om je zithouding aan te passen! En nog één bonustip: Stop tijdens lange ritten af en toe om even je benen te strekken. En je kunt altijd als een halve idioot wat jumping jacks doen langs de kant van de weg.

De juiste zithouding valt samen met ervaring

Motorrijden in de juiste zithouding komt met de jaren. Na verloop van tijd leer je welke aanpassingen goed en niet goed voor jou werken. Je moet leren om je één voelen met je motor. Als je nog niet 100% zelfverzekerd motor rijdt, probeer dan de tips die we hebben genoemd in deze blog. Je zult merken dat kleine aanpassingen soms een groot verschil kunnen maken.

Recent nieuws

RAM Mounts: vo...

Nieuwe motor gekocht? Of een nieuwe telefoon? Dan ben je vast op zoek naar een nieuwe tele...
Lezen

Ride On: De to...

Als motorrijder weet je dat een goede routeplanning en navigatie cruciaal zijn voor een ge...
Lezen

De onmisbare e...

Als motorrijder weet je dat de juiste uitrusting meer is dan alleen een helm, handschoenen...
Lezen