MotoGP 2023 Preview - Zet Ducati dominantie door in 2023?

MotoGP 2023 Preview - Zet Ducati dominantie door in 2023? afbeelding

Op het moment van schrijven staat het MotoGP circus niet echt op de voorgrond maar gaan de teams achter de schermen natuurlijk vol door om begin februari klaar te staan voor de shakedown test in Sepang. Wat kunnen we verwachten in het nieuwe seizoen?

Dit jaar maar één nieuwe rookie in het kampioenschap wat het Rookie of the Year kampioenschap wel erg saai maakt, de winnaar staat immers al bij voorbaat vast.

De strijd om de wereldtitel zou in de MotoGP echter wel eens een heel ander verhaal kunnen worden. Enkele redenen hiervoor....

Monster Energy Yamaha – Fabio Quartararo/Franco Morbidelli

Zonder meer één van de meest talentvolle rijders in de MotoGP. Echter zal het seizoen 2023 moeten uitwijzen of Yamaha nu eindelijk eens hun huiswerk hebben gedaan. Fabio moest het afgelopen seizoen reeds meerdere malen over zijn grens rijden en indien Yamaha hem geen sterk verbeterd pakket kan bieden dan is mijns inziens de kans groot dat hij de aansluiting met de absolute top gaat verliezen. Tijdens de laatste test van het seizoen was Fabio niet onder de indruk van het nieuwe motorblok waardoor hij zeker niet gerust gesteld de winterstop is in gegaan. 

Wat betreft Franco Morbidelli, spijtig genoeg is het niet te verwachten dat hij zijn vorm uit het verleden gaat terug vinden. Na zijn knie blessure is het al een tijd huilen met de pet op voor Franco. De laatste races van 2022 zag je wel iets verbetering maar één slecht resultaat zal zijn vooruitgang weer net zo snel om zeep helpen. 

Ducati Lenovo Team – Francesco (Pecco) Bagnaia/Enea Bastianini

Het Ducati fabrieksteam kon volgend jaar wel eens een soort van luxe probleem hebben. Men gaat het seizoen ongetwijfeld van start met één van de sterkste fietsen van het veld maar of ze het juiste rijders duo hebben valt nog maar te bezien. Afgelopen jaar had Pecco het met Jack Miller makkelijk omdat Jack simpelweg niet constant genoeg was. Dit kon met Enea wel eens een heel ander verhaal worden. 

Het fanatisme druipt erbij Enea Bastianini gewoon af en indien hij zijn draai in het team kan vinden dan konden deze twee elkaar nog wel eens kostbare punten afsnoepen. Of Pecco in 2023 wederom wereldkampioen wordt valt vandaar dan ook nog maar te bezien.

Repsol Honda – Marc Marquez/Joan Mir

Marc heeft het afgelopen seizoen verbazend genoeg nog veel geleerd. Zijn blessures en het moeizaam verlopen herstelproces, in combinatie met een ondermaatse fabrieks Honda, heeft hem min of meer gedwongen pas op de plaats te maken. Niet langer Full Attack maar volle focus op het inventariseren van de problemen met de Honda waarbij realiteitszin hem zeker niet vreemd is gebleken. Marc zal in 2023 zeker een titel kandidaat zijn. Het is echter maar de vraag of Honda gelijk vanaf het begin van het seizoen de motorfiets al voldoende op orde heeft. 

Wat betreft Joan Mir, dit is echt koffiedik kijken. Waarschijnlijk heeft Joan een leerjaar nodig om één met de Honda te worden. Ook is het maar de vraag of Honda bereid is naar hem te luisteren of dat ze met Marc weer op één paard wedden. Voordeel is voor Joan wel dat hij qua rijstijl dichter bij Marc zit dan Pol Espargaro afgelopen twee seizoenen.

Aprilia Racing – Aleix Espargaro/Maverick Vinales

Als fan van zowel Aleix Espargaro als ook Aprila valt het me haast zwaar om te zeggen maar helaas ben ik bang dat Aprilia in 2023 een stap achteruit gaat doen. Waarom vraag je?

Begin vorig seizoen was Maverick Vinales nog niet goed genoeg met de Aprilia om echt invloed te hebben op het doorontwikkelen van de Aprila. Ik vermoed dat dit nog geheel op aanwijzingen van Aleix Espargaro gebeurde. Gedurende het seizoen veranderde dit waardoor ook Maverick zijn stempel op de ontwikkelingen kon drukken. Nu is dit op zich geen probleem want meer input betekent kans op snellere ontwikkeling. Echter... 

De vraag is of Aprilia bij machte is (was) om al deze input te vertalen in vooruitgang. Kijkend naar de teleurstellende resultaten aan het einde van 2022 waag ik dit te betwijfelen. Lukt het Aprilia niet om al die input om te zetten in een fiets die voor beide coureurs werkt dan zijn de rapen gaar. Zeker aangezien men met Aleix en Maverick twee heethoofden in hun team heeft wat de resultaten niet ten goede zal komen.

MotoGP 2023

Red Bull KTM (Brad Binder/Jack Miller)

Zal KTM in 2023 daadwerkelijk een MotoGP fiets introduceren waarmee Brad Binder of Jack Miller voor de wereldtitel kan gaan? Het valt te betwijfelen. En als KTM dit al bereikt, heeft men met Brad en Jack dan de coureurs die dit constant weten te verzilveren?

Wat betreft Jack Miller is het antwoord een keiharde nee. Jack is te vaak afhankelijk van de banden en of hij deze wel tot het einde heel weet te houden. Brad is echter een heel ander verhaal. Is de combi Brad en KTM tot goede kwalificaties in staat dan zal hij elke race presteren. Brad mag dan ook als een soort van wild card voor de titel worden gezien.

De rest van het veld:

Er zullen zeker positieve uitschieters zijn maar geen van deze teams en rijders zullen voor het wereldkampioenschap in aanmerking komen. 

Prima Pramac Racing (Johann Zarco/Jorge Martin), Tech3 Gas Gas (Pol Espargaro/Augusto Fernandez *Rookie), LCR Honda (Alex Rins/Takaaki Nakagami), Mooney VR46 Racing (Luca Marini/Marco Bezzecchi), Cryptodata Aprilia RNF MotoGP Team (Miguel Oliveira/Raul Fernandez), Gresini Racing MotoGP (Alex Marquez/Fabio Di Giannantonio)

Positieve uitschieters: 

  • Jorge Martin - Die groeit nog lekker door en wil wraak op Enea i.v.m. het mis gelopen fabriekszitje
  • Pol Espargaro - Pol kan weer lekker gaan smijten met zijn fiets zonder gelijk te crashen
  • Miguel Oliveira - Mits Aprilia hun klantenteam goed ondersteund. 

Negatieve uitschieters:

  • Augusto Fernandez - Als rookie zit je bij het Tech 3 team niet op de juiste plek. Hoe goed ze het in de Moto 3 klasse ook doen. In de MotoGP kan men, sinds de overstap naar KTM, hun draai niet vinden.
  • Alex Rins - Alex is al een wisselvallige coureur (ondanks zijn 2 overwinningen in de laatste 3 races van 2022) maar zal zich ook teveel aan de wispelturige Honda moeten aanpassen om tot goede resultaten te komen.
  • Raul Fernandez - Alhoewel Raul nu in een team terecht komt waar men weet hoe je een coureur begeleidt en ondersteund is het maar de vraag of Raul zichzelf weer helemaal herpakt. Het jaar bij Tech 3 op de KTM was op meerdere vlakken desastreus te noemen en om hier mentaal weer bovenop te komen vergt veel. Is hij mentaal sterk genoeg of wordt het een doemscenario? 
Recent nieuws

7 Redenen waar...

Is motorrijden gezond werd mij gevraagd en het leek me, alhoewel ik als fervent motorrijde...
Lezen

Productie van...

Iets meer dan een jaar na de eerste test met Michele Pirro op het Misano World Circuit Mar...
Lezen

Is motorrijden...

Het antwoord op die vraag is in de basis nee maar... Er zijn wel een aantal zaken waar je...
Lezen