Als je terug denkt aan de tussenstand na de Sachsenring GP in Juni waar Pecco Bagnaia zijn achterstand op Fabio Quartararo 91 punten bedroeg dan had je toch nooit kunnen denken dat op dit moment, vlak voor de GP van Phillip Island, de achterstand slechts 2 punten bedraagt! Misschien nog wel verrassender, had jij kunnen voorspellen dat Aleix Espargaro met de Aprilia in deze fase van het seizoen slechts 20 punten achter zou staan dan had je goede zaken kunnen doen bij de wedkantoren.
En dan hebben we het nog niet eens gehad over Enea Bastianini en Jack Miller!! Alhoewel hun achterstand resectievelijk 39 en 40 punten bedraagt maken ze beide, met nog 75 punten beschikbaar in de laatste 3 races, zeker nog kans op de titel. Helemaal aangezien Jack Miller in de afgelopen 3 races 48 punten goed wist te maken op de WK-leider.
Als je naar het gehele seizoen kijkt dan valt gelijk iets op, iets wat het haast onmogelijk maakt om echt een voorspelling te doen. Niet één van de rijders is het gehele seizoen constant geweest.
Fabio Quartararo
Fabio begon zijn seizoen met een 9e plek, wist zich in de regen in Indonesië met een 2e plek goed staande te houden, maar ook in race 3 en 4 van het seizoen scoorde hij met een 8e en 7e plek beneden de maat. Hij liet zich dan ook duidelijk uit over het gebrek aan vermogen (lees topsnelheid) en was zeker niet tevreden over de gang van zaken bij Yamaha. Verbazend genoeg wist hij zich vanaf dat moment echter te herpakken waardoor hij in de 6 volgende wedstrijden slechts 1 keer buiten het podium belandde. Fabio op een heerlijke roze wolk en de rest zich afvragend wat er tegen hem te doen was.
Ware het niet dat de TT van Assen dat teweeg brengt wat het altijd doet, zorgen voor verrassingen! Fabio wou sneller dan snel achter Pecco aan wat er voor zorgde dat hij uiteindelijk 2 keer ten val kwam en geen punten scoorde. In de 6 hierop volgende races heeft Fabio nog slechts 1 keer op het podium gestaan en heeft hij na het slechte resultaat in Thailand zelfs besloten om de media (ook social) eerst te mijden.
Wat denk jij? Is Fabio diegene die zijn zenuwen het beste in bedwang houdt? Wordt hij de MotoGP wereldkampioen van 2022?
Pecco Bagnaia
Pecco leek in het begin van het seizoen nogal van slag toen bleek dat de Ducati van 2022 toch niet zo'n geweldige basis was als wat men tijdens de tests dacht. Gedurende de eerste races werd Pecco eigenlijk door zijn oude fiets om de oren gereden wat hem zeker niet ten goede kwam. Het duurde dan ook tot Jerez alvorens Pecco de Ducati naar zijn hand wist te zetten. De eerste overwinning was een feit.
Helaas was dit echter van korte duur. De vier hierop volgende races leek het haast alsof Pecco met een do or die instelling op de motor zat. In zijn rijden was het niet terug te zien maar laten we eerlijk zijn, als je in 4 races 3 keer niet aan de finish komt dan kon je jezelf wel eens teveel onder druk zetten. En toen was daar de Dutch TT in Assen... Ook voor Pecco was Assen het circuit waar de ommekeer kwam. Vier opeenvolgende overwinningen waren vanaf dat moment zijn deel en hij wist zich volledig terug te vechten in het kampioenschap. Met een hierop volgende tweede plek in Aragon leek er geen vuiltje aan de lucht.
Maar oh jee, ook hier kwam de druk weer om de hoek kijken toen in Japan Pecco met een onmogelijke actie probeerde Fabio in te halen. Een vergelijkbare aktie zoals die van Fabio in Assen behalve dat Fabio in dit geval niet werd meegesleurd terwijl in Assen Aleix wel de dupe werd van Fabio zijn enthousiasme.
Pecco wenst geen hulp van de rest van de Ducati armada wat hem siert maar... Tegelijkertijd is ook hij zeker niet foutloos geweest dit seizoen en zullen ook bij hem de zenuwen meer en meer een factor worden. Op dit moment zet ik mijn geld echter wel op Pecco om wereldkampioen 2022 te worden.
Aleix Espargaro
En toen was daar ineens Aleix! Eén ding is zeker, had je aan het begin van het seizoen gewed dat Aleix samen met Aprilia in de top 3 zou staan dan had je nu goed kunnen verdienen. Alhoewel de wintertests reeds een signaal waren leek dit toch echt niet haalbaar. Volgens Aleix is constant scoren hierbij een belangrijke factor en daar heeft hij natuurlijk gelijk in. Echter...
Aleix heeft denk ik een probleem en wel dat hij sinds de TT in Assen, ja weer die TT, niet goed genoeg meer scoort. Met een 9e, 6e, 6e, 16e 3e en 11e plek in de laatste zes races doe je gewoon niet mee. Aleix heeft heel veel geluk dat Fabio en Pecco ook steken hebben laten vallen. Reed hij in de eerste 11 races nog 9 keer in de top 5, dat lukt hem momenteel niet meer.
Helaas zou je kunnen gaan denken dat dit komt doordat Maverick Vinales beter begint te scoren. Ja ze zijn goede vrienden, en ja Aprilia is een top team, maar ik vermoed dat Aprilia beide rijders hun input gelijkwaardig verwerkt en het lijkt er enigzins op dat deze wijzigingen Aleix minder goed passen dan Maverick. Vergeet niet dat men voordien volledig op Aleix zijn bevindingen af ging. Ik denk dat Aleix de dupe wordt van een motor die geschikt begint te worden voor meerdere rijders.
Op dit moment denk ik dan ook niet dat Aleix een kanshebber is voor de titel, wat denken jullie?
Enea Bastianini
En toen was daar bij de eerste GP van het seizoen ineens ene Enea Bastianini. Alhoewel hij in 2021 reeds mooie dingen liet zien was dit toch wel een verrassing te noemen. Inmiddels heeft Enea echter reeds 4 overwinningen op zijn naam staan en staat hij slechts 39 punten achter in het kampioenschap. Toch denk ik dat het voor Enea nog te vroeg is en wel om twee redenen.
Kijkend naar het seizoen tot nu toe dan zie je dat Enea nog niet constant genoeg is. Het is zeker niet zo erg als bijvoorbeeld Johan Zarco of Jorge Martin maar met 2 resultaten buiten de top 10 en 4 nul scores maak je het jezelf zeker niet makkelijker. Was het Enea de laatste twee races gelukt top 5 posities binnen te slepen dan was hij zeker een gevaarlijke kanshebber geweest.
Daarnaast is het echter ook maar de vraag wat Ducati wil. De momenten dat Enea Pecco het vuur aan de schenen legde werd hem de laatste wedstrijden dan ook niet in dank afgenomen. En aangezien hij volgend jaar de overstap maakt naar het fabrieksteam vermoed ik toch dat men hem de komende wedstrijden enigzins zal temperen om op die manier Pecco een betere kans te geven. Verknalt Pecco het echter op Philip Island dan kan het tij zomaar nog keren.
Jack Miller
Je zou het niet verwachten maar Jack is de afgelopen races dichter en dichter bij gekropen. Als je vanaf de GP van Duitsland kijkt is hij na Pecco zelfs de meest scorende rijder. Dit heeft hij bereikt met drie 3e, een 2e en 1e plaats in de laatste 8 races. Niet slecht voor iemand die reeds vrij vroeg in het seizoen doorhad dat hij zijn heil volgend seizoen ergens anders moet zoeken. Daarnaast heeft Jack ook slechts 3 keer geen punten behaald. Het zou toch wel heel apart zijn als iemand die het Ducati fabrieks team verlaat de titel weet binnen te slepen.
Het lijkt er op alsof Jack één van zijn minder sterke kanten, het minder goed presteren wanneer de banden de eerste drop hebben gehad, beter onder controle heeft gekregen. Wie weet heeft hij dit toch van Enea weten over te nemen. Mocht dit zo zijn dan zal Jack ook in de laatste 3 races een geduchte tegenstander zijn en mogen we hem zeker nog niet uitsluiten.
Daarbij komt Philp Island natuurlijk ook nog om de hoek kijken. Casey Stoner wist hier zes keer te winnen maar was in 2012 de laatste Australische winnaar. Jack Miller zou zijn naam natuurlijk graag aan de rij van winnaars toevoegen en wie weet heeft hij toch een bepaald voordeel wegens zijn thuis Grand Prix. Jack is momenteel dan ook mijn persoonlijke nummer 2 als kanshebber voor de titel in 2022.