Het is moeilijk om precies aan te geven wanneer motorrijden populair werd onder vrouwen in Nederland. Wel weten we dat vrouwen al in de jaren 50 en 60 van de vorige eeuw motorreden, maar dat was dan wel een zeldzaamheid. In de jaren 70 en 80 zijn meer vrouwen gaan rijden en werd het langzaam populair onder deze groep.
In Nederland rijden er nu ruim 208.000 vrouwen motor. Met andere woorden een op de drie motorrijders is vrouw! Het is daarmee niet langer een uitzondering om een vrouw op een motor te zien, en gelukkig groeit het aantal Lady Bikers nog steeds. Een mooie ontwikkeling die de veranderende wereld en genderrollen onderstreept.
Een interview met Lady Biker Wytske.
Wytske rijdt sinds 1988 motor en is daarmee één van de trendsetters voor vrouwelijke rijders in Nederland. Een dame die we graag aan het woord laten om haar verhaal te vertellen, en natuurlijk om uit te vinden wat motorrijden voor haar betekent.
1. Wat inspireerde je om te beginnen met motorrijden?
Ik heb al van kleins af aan een hang naar uitdagingen. Het begon met een Puch maxi met zo’n hoog stuur, al is die kapotgegaan voordat ik zestien werd. Die Puch maxi gebruikte ik om vanuit Warmond naar Den Haag en terug te rijden, daar zat ik op de Haagse Hogeschool voor mijn HALO-opleiding. Dé sportacademie van Nederland. Na de sportacademie had ik geld om motorrijlessen te nemen. Dat wilde ik al en mijn grote voorbeeld was mijn oudere broer die bij de politie ging werken en later motoragent werd.
2. Wanneer reed je voor het eerst?
Ik heb mijn rijbewijs gehaald op 2 januari 1988 … 35 jaar geleden dus. Ik was toen 23 jaar oud en heb sinds die tijd altijd een motor gehad.
3. Hoe voelde het, in die beginjaren, om een lady biker te zijn?
Iedereen vond het stoer natuurlijk. Het voelde vooral aan als vrij zijn! Iets wat ik nog steeds ervaar als ik motor rij. Ik reed dagelijks naar mijn werk op Schiphol en daar het verkeersplatform op, tussen de vliegtuigen door, dat kon toen nog. Nu kan er niks meer. Wij hadden een heel groepje vrienden die motorreden, maar ook collega’s en gingen vaak met groepen rijden. Ik heb altijd mijn eigen boontjes willen doppen, achterop zitten was geen optie.
4. Wat voor soort motorfiets rijd je en waarom heb je voor dit type gekozen?
Ik begon met een chopper Kawasaki 450 LTD. Ik vond choppers gewoon mooi! Niet veel later kwam er een nieuwe Moto Guzzi California III, met een 1000 cc motor. Dat was een bak zeg! Met grote koffers achterop en ik kon maar net met mijn voeten de grond raken (ik ben 1,64m). Daarna reed ik een Kawasaki VN 800. Zo’n chopper die de Harley imiteerde. Ik wilde wel een Harley, maar vond het te duur en hoorde altijd zeggen dat ze vaak stuk gingen, dat leek me niet zo praktisch. Die Kawa heb ik wel heel lang gehad Tot ongeveer 7 of 8 jaar geleden. Ik wilde toen wat sportiever en lichter gaan rijden en ben overgestapt op een gele BMW F650, 1 cilinder. Wel weer met koffers, ook drie stuks. Dat was een heel praktische motor. Hij was voor mij verlaagd, anders kon ik niet bij de grond. Met deze motor ben ik ook op vakantie geweest. Tent en slaapzak mee en lekker vrij rijden en gaan waar je wil. Tot een vriend van mij een leuke motor voor mij had gezien en zei dat ik moest gaan kijken. Dus ik mee, maar eigenlijk totaal niet van plan een andere motor te kopen. Die vriend had dan ook nog eens een motor in gedachten die ik absoluut niet mooi vond! Maar, ik liep toen wel langs een andere BMW waar ik meteen verliefd op werd. Echt een heel stoer ding (oranje!) Ik vind het de landrover onder de motoren! Lekker stoer, robuust en praktisch. Dit is een F650 GS, met een 2 cilinder, 798 cc blok. Dus iets zwaarder dan de vorige. Ook met deze motor ben ik op vakantie geweest.
5. Wat maakt motorrijden voor jou zo leuk?
Je vrij voelen en overal makkelijk tussendoor kunnen. Parkeren is bijna nergens een probleem, het is gewoon leuk. Maar voor mij is het vooral het gevoel van vrijheid!
6. Is motorrijden een middel om te ontsnappen aan de dagelijkse stress van het leven?
Niet echt want dan zou ik me misschien kapotrijden. Maar het geeft extra plezier als je naar je werk moet en het is prachtig weer. En wat ik al zei, het geeft een vrijheidsgevoel. Met de motor op vakantie gaan is absolute vrijheid. Tegenwoordig heb ik wel altijd een soort doel nodig en rij ik niet dagelijks meer. Dit komt doordat ik ouder word en ook mede door een zwaar motorongeluk van mijn broer tijdens zijn werk als motoragent. Hij heeft het overleefd, maar ik ben daardoor vanaf toen wel minder gaan rijden.
7. Hoe vaak rijd je per week en wat is dan meestal het doel van de rit?
Ik rij eigenlijk niet wekelijks, en ook in de winter niet meer. Tijdens het voorjaar krijg ik dan wel echt de kriebels. Als het weer mooi is dan rij ik soms naar het werk op de motor of ik zoek een doel. Even bij vrienden langs of zo.
8. Hoe ga je om met stereotypen of de vooroordelen die mensen hebben over vrouwelijke motorrijders?
Die ken ik niet eens die stereotyperingen. Dus ik doe er niets mee. En als ik ze wel zou weten dan laat ik ze lekker kletsen haha …
9. Wat is de grootste uitdaging die je bent tegengekomen tijdens het motorrijden en hoe heb je die overwonnen?
Op vakanties “speldenbochten” nemen en bijna op de verkeerde helft van de weg terechtkomen. Of zwaar bepakt een stevige helling op waar de weg veranderd in een onverharde weg en die zo smal wordt dat keren niet meer mogelijk is. Dat heb ik opgelost door mij rustig te laten zakken achteruit (voeten aan de grond) tot ik een breder stuk weg had waar ik net wel kon keren.
10. Hoe ga je om met de risico's die gepaard gaan met motorrijden en beïnvloedt dit je rijgedrag?
Ja, sinds dat ongeluk van mijn broer rij ik heel defensief. Ik leerde ook veel van mijn broer ten aanzien van veiligheid. Hij gaf namelijk ook vaardigheidstrainingen. Dus die lessen gaan vaak door mijn hoofd als ik op de motor zit. Het neemt mijn plezier niet weg. Ik maak er een sport van om zo veilig mogelijk te rijden. En soms laat ik me even gaan, dan draai ik het gas open en rij overal doorheen en tussendoor ;-)
11. Wat was het angstigste moment dat je hebt meegemaakt op de motor?
Een noodstop die ik moest maken met mijn dochter achterop. Ik keek heel even naar rechts van mij naar een oldtimer die ik mooi vond en toen ik terugkeek, zag ik allemaal rode achterlichten. Ik had net die 1ste BMW, maar heb op gevoel en automatisme pompend geremd en stond maar net, met mijn voorwiel in de berm, vlak achter een auto stil.
12. Heb je ooit een motorongeluk gehad en zo ja, hoe heb je dat ervaren?
Nee; ik heb zelf nooit een ongeluk gehad met de motor. Hooguit omgevallen, maar dan zijn er altijd mensen die je helpen.
13. Wat is je favoriete motorrit die je tot nu toe hebt gereden?
Een rondrit door België en Frankrijk met een tentje.
14. Heb je wel eens solo langeafstandsritten gemaakt en zo ja, welke?
Nee, eigenlijk niet. Ik rij wel vaak alleen maar nooit hele lange ritten, ik heb wel ideeën erover. Zo dacht ik om naar Noorwegen te gaan langs de kust, maar daar moet je wel behoorlijk goede voorbereiding voor doen. En ik denk dat je dat juist niet alleen moet doen vanwege de weinige mensen die je daar langs de route tegenkomt. Ook zag ik het programma van Zuid-Afrika naar Noord-Afrika op de motor … dat lijkt me geweldig, maar ook echt zwaar. Ik denk dat ik daar inmiddels te oud voor ben, en met wie zou ik gaan?
15. Hoe belangrijk vind je fysieke kracht en fitheid voor het motorrijden?
Dat merk je goed als je klein bent. Daarom deed ik die VN 800 weg, toch wel beetje spijt van. Ik merk het nu best dat ik minder sterk ben dan vroeger.
16. Ben je betrokken bij de motorrijdende gemeenschap, zoals lid bij een club, en zo ja, wat zijn je favoriete (club)evenementen?
Nee, geen behoefte aan en geen tijd voor. Ik hou ook niet zo van vaste clubjes.
17. Sleutel je zelf aan je motor?
Nee, dat laat ik aan anderen over. Ik heb het ooit geprobeerd met mijn Puch maxi, maar kwam er al snel achter dat ik daar weinig geduld voor had haha. Maar met wat hulp doe ik soms wel wat simpele klusjes aan m’n motor.
18. Wat zijn je toekomstplannen als het over motorrijden gaat?
Ik denk er nu aan om een kleine bedrijfswagen tot camper om te laten bouwen. Waar ik dan leuke trips mee kan maken. Maar omdat ik niet te veel uren wil werken moet ik toch ergens dingen laten. Wellicht koop ik dan een kleinere motor zonder koffers om af en toe ff te knallen.
19. Heb je als Lady Biker te maken met grensoverschrijdend gedrag of ongewenste aandacht en hoe reageer je hierop?
Nee, geen last van. Ik merk wel vaak dat automobilisten of mede motorrijders soms even willen laten zien dat ze sneller zijn. Dan daag ik ze heel even uit om ze vervolgens alleen verder te laten gaan, haha.
20. Denk je dat motorrijden je leven heeft beïnvloed en veranderd, is je persoonlijkheid erdoor veranderd?
Ik denk eerder dat mijn persoonlijkheid mij tot motorrijder heeft gemaakt.
21. Wat betekent de biker wave voor jou?
Ik vind het zwaaien naar elkaar altijd echt leuk! Een groepsgevoel en mopper ook altijd beetje als ze niet terugzwaaien haha … soms zwaai je met je voeten of knik je met je helm als je je handen even niet los kunt laten maar reageren doe je gewoon, vind ik.
22. Wat is je mening over de toenemende populariteit van elektrische motorfietsen en denk je zelf erover om elektrisch te gaan rijden?
Oh die vind ik wel leuk! En zou er zelf wel een willen hebben. Ik heb een vriend die heeft een Johammer. Geweldig om mee te gaan toeren. Net een alien en iedereen verdraait zijn nek als hij langs komt zoeven … maar ook beetje duur nog, maar wie weet!
23. Wat zou je willen zeggen tegen andere vrouwen die geïnteresseerd zijn in motorrijden of overwegen om te beginnen met motorrijden?
Doen! Hartstikke leuk! Je moet wel echt van rijden houden, denk ik. Het is gewoon een gaaf vervoermiddel erbij voor het leuke, maar ook heel praktisch bij files of naar een drukke stad waar parkeren altijd een probleem is. Daarbij is het altijd gezellig met andere rijders.
In de afgelopen decennia is er veel veranderd
Dat onderschrijft ook Wytske in haar antwoorden. Zo’n 30 jaar geleden waren er minder restricties en werd er meer op het verantwoordelijkheidsgevoel van het individu gerekend. Die wereld bestaat niet meer, dat heeft enerzijds een wrang randje, aan de andere kant zijn ook de voordelen van de vooruitstrevendheid merk- en voelbaar.
Onbevangen trendsetter
Wytske is een trendsetter, haar onbevangen houding is hét voorbeeld van een motorrijder, geen stereotypen, geen vooroordelen. In plaats daarvan een vrijdenkende geest die uitdagingen niet uit de weg gaat, aan haar motorlaars lapt wat anderen van haar denken en haar eigen weg gaat en onderweg de gezellige momenten pakt en mensen neemt zoals ze zijn. Vrijheid, blijheid!
Zullen haar toekomstige trips nu met een camper, of toch met de motor worden gemaakt? We zullen het haar, over een poosje, opnieuw vragen.
Dankjewel Wytske!
Je boodschap is helder en motiverend en je punt duidelijk: Lady Bikers, echte Bikers!