De Honda NT1100 is een toermachine met een gespierde 1.084 cc tweecilinder en een pakket aan moderne rij-elektronica, met onder andere een zes-assige IMU en ondersteuning voor bochten-ABS. Voor jouw dagelijks gebruik telt vooral hoe compleet hij is ingericht: met vaste toeraccessoires zoals koffers, een middenbok en handige oplaadpunten zit je direct goed voor woon-werk en langere ritten. Ook het comfort is duidelijk meegenomen, met een eenvoudig verstelbaar windscherm en een rijhouding die zowel ontspannen als wat sportiever kan aanvoelen. Kijk bij een occasion extra naar de staat en werking van systemen zoals DCT (als die erop zit), elektronica en vering, en of bagage- en laadpunten netjes functioneren.
De Honda NT1100 heeft een 1.084 cc tweecilinder. Het karakter is gericht op toeren met een stevige trek onderin: er wordt gesproken over meer koppel in het lage tot middelhoge toerengebied en een 7% koppelboost, wat je vooral merkt bij vlot oppakken en accelereren. Er is keuze in aandrijving: je kunt deze motor tegenkomen met het optionele DCT, maar er is ook een manuele zesbak beschikbaar.
De zit en ergonomie zijn gemaakt voor lange dagen in het zadel. Je zit ontspannen en rechtop, maar de houding kan ook sportiever aanvoelen wanneer je wat meer naar voren leunt. Voor windbescherming is er een eenvoudig te verstellen windscherm dat je in 5 standen met één hand kunt verstellen. De zittingvulling is bovendien verbeterd met het oog op extra comfort tijdens langere ritten.
De NT1100 is uitgerust met een zes-assige IMU die het elektronicapakket aanstuurt. Die IMU ondersteunt onder meer bochten-ABS en achterwiellift controle, en werkt ook samen met systemen zoals het DCT. Qua verlichting is er LED-verlichting en een DRL-oplossing waarbij de dagrijverlichting geïntegreerde richtingaanwijzers heeft, bedoeld om beter zichtbaar te zijn voor andere weggebruikers.
Wie een uitvoering met extra techniek zoekt, kan ook een versie tegenkomen met elektronische vering als optie: Showa-EERA. Die past zich in realtime aan en koppelt aan rijmodi, waarbij TOUR, URBAN en RAIN elk een eigen dempingskarakter hebben.
Over verbruik en actieradius worden hier geen concrete cijfers genoemd. In de praktijk bepaal je jouw actieradius vooral met je rijstijl en het type ritten dat je maakt, dus bij een occasion is het slim om tijdens een proefrit te letten op hoe voorspelbaar en rustig de motor rijdt in jouw tempo.
Voor woon-werk is vooral fijn dat de NT1100 is ingericht op “instappen en rijden”: je ziet hem vaak met voorzieningen die je dagelijks gebruikt, zoals oplaadpunten (ACC en USB) en een middenbok. Voor toeren komt de toeruitrusting echt tot z’n recht: de standaard gemonteerde koffers hebben extra inhoud (4 l per koffer) en in beide koffers past gemakkelijk een integraalhelm. Ook infotainment speelt mee: Apple CarPlay en Android Auto zijn beschikbaar, wat navigeren en communiceren onderweg praktischer maakt.
De Honda NT1100 past goed bij rijders die veel kilometers willen maken en een moderne toermachine zoeken die ook in het alledaagse gebruik logisch aanvoelt. Vind je extra gemak belangrijk, dan is een uitvoering met DCT interessant. Zoek je juist maximale betrokkenheid, dan sluit de manuele zesbak beter aan.
Vraag door op onderhoud en kijk of het verhaal klopt met de staat van de motor. Bij een model met veel elektronica is het extra belangrijk dat alles storingsvrij werkt: controleer rijmodi, eventuele DCT-functies, en of systemen rond IMU/ABS geen meldingen geven. Check ook of accessoires zoals koffers, bagagedrager en oplaadpunten netjes zijn gemonteerd en functioneren.
Loop de motor praktisch na: remgevoel, werking van verlichting (inclusief richtingaanwijzers), en het verstellen van het windscherm. Let bij uitvoeringen met (optionele) elektronische vering op een rustige, consistente demping zonder rare bijgeluiden of foutmeldingen. En omdat de NT1100 vaak als reismotor wordt gebruikt: kijk kritisch naar gebruikssporen rond koffers, bevestigingspunten en het algemene “reis- en weer”-spoorbeeld.